Van afgeschreven schoenen een winstgevend businessmodel maken. Oud-RetailRookie 95percent gelooft erin. Het bedrijf, gespecialiseerd in klachtparen, schoenen waar iets mis mee is, groeit flink door. Aan het woord is oprichter Daan Engelen: "We zitten in een spannende fase, het begint echt serieus te worden."
Kun je van een niche als deze een winstgevend model maken?
"We zijn in principe al een paar jaar winstgevend, dus het antwoord is 'ja'. En zoals het er nu uitziet, kunnen we ook nog veel groter worden. We hopen dit jaar onze omzet, zonder daaraan specifieke cijfers te koppelen, te verdubbelen ten opzichte van 2023.
Veel circulaire concepten groeien momenteel hard en wij doen daar aan mee. We laten dus ook zien dat er mogelijkheden zijn. Het is een schaalbare business. Die winstgevendheid stoppen we op dit moment terug in het bedrijf. We investeren bijvoorbeeld in onze voorraadniveaus, maar ook in een hoofdkantoor en in andere gebieden, om strategisch door te groeien."
Waar kan je strategisch in doorgroeien?
"We zitten in een sector die nog wel wat bekendheid nodig heeft. We kloppen soms bij...
Van afgeschreven schoenen een winstgevend businessmodel maken. Oud-RetailRookie 95percent gelooft erin. Het bedrijf, gespecialiseerd in klachtparen, schoenen waar iets mis mee is, groeit flink door. Aan het woord is oprichter Daan Engelen: "We zitten in een spannende fase, het begint echt serieus te worden."
Kun je van een niche als deze een winstgevend model maken?
"We zijn in principe al een paar jaar winstgevend, dus het antwoord is 'ja'. En zoals het er nu uitziet, kunnen we ook nog veel groter worden. We hopen dit jaar onze omzet, zonder daaraan specifieke cijfers te koppelen, te verdubbelen ten opzichte van 2023.
Veel circulaire concepten groeien momenteel hard en wij doen daar aan mee. We laten dus ook zien dat er mogelijkheden zijn. Het is een schaalbare business. Die winstgevendheid stoppen we op dit moment terug in het bedrijf. We investeren bijvoorbeeld in onze voorraadniveaus, maar ook in een hoofdkantoor en in andere gebieden, om strategisch door te groeien."
Waar kan je strategisch in doorgroeien?
"We zitten in een sector die nog wel wat bekendheid nodig heeft. We kloppen soms bij bedrijven aan en dan moet ik echt nog uitleggen wat we willen doen. We geven ‘klachtparen’ een tweede leven. Schoenen waar iets mis mee is. Omdat het maar 1 procent van de totale voorraad van veel bedrijven is, zijn ze daar niet mee bezig. Ik probeer ze dan te overtuigen dat wij ze daarbij kunnen helpen en een win-winsituatie voor beide partijen kunnen creëren.
Nu we een aantal grotere klanten hebben, zoals Omoda, hebben we ook naam gemaakt en zien meer retailers dat het ook voor hen handig kan zijn. Door zulke namen aan ons te binden, merk je dat Nederland op een gegeven moment ook is uitgespeeld. Misschien zit de meeste kans wel in het buitenland."
Dus de focus komt nu op Duitsland en België?
"In België zijn we al actief, maar dat is ook een kleine markt. Duitsland is een grote, interessante markt om te ontdekken en daar zetten we nu ook voet aan de grond. Daar gaan we ons meer op richten. Er is nog veel te winnen, want er zitten daar ook heel veel retailers die zoeken naar een oplossing zoals die van ons. Op naar de nieuwe retailer!"
Hoe past de fysieke winkel in Amersfoort in jullie strategische plaatje en gaan jullie er meer openen?
"De winkel is altijd een probeersel geweest en om het rendabel te maken is erg lastig in de fysieke retail. Toch blijkt nu, na 2,5 jaar, wel dat de winkel uitermate geschikt is om schoenen in de etalage te zetten en te verkopen. Dat zijn dan klachtparen die het online ook niet meer goed doen.
We gebruiken de fysieke winkel vooral om ook online de nodige omzet te genereren. Maar het kleine aantal wat je er kan uitstallen (600 fysiek tegenover 25.000 paren online) maakt het lastig om het op zichzelf rendabel te krijgen.
Toch zijn we wel serieus bezig met een tweede filiaal. Die kunnen we dit jaar misschien zelfs nog wel openen. Dat doen we dan in een middelgrote stad, zoals Zwolle, Deventer, Enschede of Hengelo. De Randstad is te duur voor ons concept."
Heb je nog meer grote plannen voor 2025?
"We staan aan de vooravond om ons product breder te trekken. Hoe we dat precies gaan doen, kan ik nog niet zeggen, maar er zijn wel plannen om uit te breiden. Zo hopen we onze omzetten nog verder te doen laten stijgen.
Als je daarbij een opening van een nieuwe winkel en de uitbreiding in het buitenland optelt, dan wordt het inderdaad wel een druk 2025. Ik heb wel genoeg energie om dat te doen, dus daar gaan we voor. Zoals het merk het nu doet, had ik me al niet voor kunnen stellen. Dus alles wat er nu nog bij komt, is mooi meegenomen."
