RetailRookie 95percent: refurbished merkschoenen

RetailRookie 95percent: refurbished merkschoenen

Als nazaat van de familie achter Engelen Schoenen is de branche Daan Engelen met de pap- (of schoen)lepel ingegoten. Hij tuigde 95percent op: een kans op een nieuw leven voor schoenen die voor retailers onverkoopbaar zijn.


Hoewel hij er nooit zelf heeft gewerkt, kwam Daan Engelen regelmatig bij de schoenenwinkel van zijn familie over de vloer. “Toen ik in het magazijn liep kwam ik een enorme stapel schoenen tegen. Allemaal waren dit onparen: schoenparen waarvan beide een andere maat hebben.”


Al deze schoenen belandden op de defect-stapel. Zonde, vond Engelen, en dus begon hij ze te verzamelen om alsnog te kunnen verkopen. “Naarmate ik gesprekken voerde met retailers hoorde ik steeds meer klachten over schoenen waar niets mee wordt gedaan. Er zijn namelijk veel schoenen die door klanten worden teruggestuurd als er iets kleins mis mee is.” Resultaat: een nog grotere defecte schoenenstapel. “Voor een retailer gaat het al over een stapel van honderden tot tienduizenden kilo’s schoenen per jaar.”


In de 2 jaar na oprichting is 95percent – ‘95 procent van de...

Als nazaat van de familie achter Engelen Schoenen is de branche Daan Engelen met de pap- (of schoen)lepel ingegoten. Hij tuigde 95percent op: een kans op een nieuw leven voor schoenen die voor retailers onverkoopbaar zijn.


Hoewel hij er nooit zelf heeft gewerkt, kwam Daan Engelen regelmatig bij de schoenenwinkel van zijn familie over de vloer. “Toen ik in het magazijn liep kwam ik een enorme stapel schoenen tegen. Allemaal waren dit onparen: schoenparen waarvan beide een andere maat hebben.”


Al deze schoenen belandden op de defect-stapel. Zonde, vond Engelen, en dus begon hij ze te verzamelen om alsnog te kunnen verkopen. “Naarmate ik gesprekken voerde met retailers hoorde ik steeds meer klachten over schoenen waar niets mee wordt gedaan. Er zijn namelijk veel schoenen die door klanten worden teruggestuurd als er iets kleins mis mee is.” Resultaat: een nog grotere defecte schoenenstapel. “Voor een retailer gaat het al over een stapel van honderden tot tienduizenden kilo’s schoenen per jaar.”


In de 2 jaar na oprichting is 95percent – ‘95 procent van de schoenen is gewoon nog te verkopen’ – verder gegroeid. Er zijn ruim 20 retailketens en 5 schoenmakers aangesloten, plus een eerste fysieke locatie geopend. De schoenen worden verkocht onder de merkidentiteit en huisnaam van 95percent. “Onder die vlag zetten we schoenen in een andere spotlight.” De groei zit er goed in, vertelt Engelen. Ten opzichte van vorig jaar is de omzet met zo’n 70 procent gestegen. Wat ook helpt: retailpartners als Omoda en Nelson vermelden Engelens bedrijf ook op hun eigen website. “Wij zijn gekoppeld aan merken waar consumenten normaal ook kopen. Dat is een belangrijke wisselwerking. Voor ons is naamsbekendheid natuurlijk goed, voor deze retailers is circulariteit dan weer een belangrijk onderwerp.”

 

 

Dat de schoenen niet worden weggegooid, heeft een positief impact op het klimaat. “Schoenen die hier op de afvalberg terechtkomen worden veelal geëxporteerd. Dat helpt qua duurzaamheid natuurlijk niet.”


Niet alle schoenen komen door de keuring voor een tweede leven heen. “Met de helft kun je niets.” Om die schoenen ook te redden van de afvalberg, werkt 95percent samen met Fast Feet Grinded, een Nederlandse startup die afgeschreven producten recyclet tot nieuwe schoenen.


Engelen benadrukt: “Wij zijn geen platform. We ontzorgen: retailers hebben er geen omkijken meer naar.” 95percent komt de schoenen voor een afgesproken prijs ophalen bij retailpartners die ervan af willen. Via een tussenstop bij een schoenmakerij in Enschede voor een kwaliteitscheck, komen alle paren uiteindelijk in het hoofdkantoor in Deventer, waar in de fotostudio tot 800 schoenen per week worden gefotografeerd. Vervolgens belanden ze op het eigen verkoopkanaal en worden de stappers verstuurd naar hun nieuwe eigenaren. Net als familiebedrijf Engelen Schoenen is 95percent sinds kort gevestigd in de Amersfoortse binnenstad. Met een klein deel van het aanbod: er zijn zo’n 500 á 600 schoenen op voor raad. “Het is echt maar een klein deel. Online verkopen we tot 1.000 paar schoenen per week, in de winkel is dit maximaal 150 paar.”


‘Internationale retailers moeten ons weten te vinden’

 


Toch zoekt Engelen niet per se ruimte om het aantal meters uit te breiden. “De aantallen die je online haalt, red je niet in de winkel. Dan zoek ik eerder een tweede locatie in een andere stad, zoals Enschede. Die stad past qua omvang, bezoekersaantallen en populariteit bij ons merk.” De Randstad is vooralsnog geen optie. “Een winkel is echt niet rendabel in de 5 belangrijkste steden van Nederland.”


De grootste uitdaging voor de komende jaren zit ‘m volgens Engelen in het aanbod. “Dit jaar zijn we bezig met stabiliseren en een grotere voorraad aanleggen. Voor ons is het belangrijk dat ook internationale retailers ons weten te vinden. Hier hangt het openen van een tweede winkel dan ook mee samen. Een Termeer Groep (waar Sacha en Manfield onder vallen, red.), Torfs… Ja, dat zou voor mij een gamechanger zijn. Dan kunnen we een volgende stap zetten.”

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!