Van tomatenschillen en -pitten uit een Italiaanse pastafabriek tot afgekeurde avocado’s: Food for Skin gebruikt voedselreststromen als grondstof voor natuurlijke huidverzorging. Mede-oprichter Angela Ursem vertelt hoe de oud-RetailRookie er 5 jaar na de start voorstaat.
Hoe gaat het met Food for Skin?
"We zitten op dit moment in een flinke groeispurt. We delen geen omzetcijfers, maar ik kan wel zeggen dat we zo’n 15.000 vaste klanten hebben en dat aantal blijft groeien. Dat moet ook, want we willen met geupcyclede grondstoffen de beautyindustrie veranderen en als je klein blijft, maak je maar een kleine impact. Dus groei staat bij ons bovenaan.
Ten opzichte van vorig jaar op dit moment noteren we zo'n 60 procent organische groei. Onze advertentiebudgetten hebben we opgehoogd. Het mooie is dat we niet alleen meer mensen bereiken, maar ook zien dat ze tevreden klanten worden. Zij vertellen het weer door en dat creëert een vliegwieleffect.
Ons eigen online kanaal is verreweg het grootste: 90 procent van onze omzet komt daar vandaan. Daarnaast werken we samen met ongeveer 20 onafhankelijke beautysalons en...
Van tomatenschillen en -pitten uit een Italiaanse pastafabriek tot afgekeurde avocado’s: Food for Skin gebruikt voedselreststromen als grondstof voor natuurlijke huidverzorging. Mede-oprichter Angela Ursem vertelt hoe de oud-RetailRookie er 5 jaar na de start voorstaat.
Hoe gaat het met Food for Skin?
"We zitten op dit moment in een flinke groeispurt. We delen geen omzetcijfers, maar ik kan wel zeggen dat we zo’n 15.000 vaste klanten hebben en dat aantal blijft groeien. Dat moet ook, want we willen met geupcyclede grondstoffen de beautyindustrie veranderen en als je klein blijft, maak je maar een kleine impact. Dus groei staat bij ons bovenaan.
Ten opzichte van vorig jaar op dit moment noteren we zo'n 60 procent organische groei. Onze advertentiebudgetten hebben we opgehoogd. Het mooie is dat we niet alleen meer mensen bereiken, maar ook zien dat ze tevreden klanten worden. Zij vertellen het weer door en dat creëert een vliegwieleffect.
Ons eigen online kanaal is verreweg het grootste: 90 procent van onze omzet komt daar vandaan. Daarnaast werken we samen met ongeveer 20 onafhankelijke beautysalons en 20 onafhankelijke retailers in Nederland. Via salons kunnen klanten bijvoorbeeld een Food for Skin-behandeling boeken."
De huidverzorgingsmarkt is enorm. Hoe bereiken jullie de consument?
"Die markt is inderdaad supergroot, supercompetitief en enorm in beweging. We kiezen voor een persoonlijke aanpak. Mijn zus Cathy en ik laten via social media en advertenties zien wie wij zijn en waarom we bepaalde keuzes maken. We nemen mensen ook mee in het ondernemersverhaal, met alle voorspoed en soms ook tegenspoed. Dat spreekt aan.
Ons krachtigste marketinginstrument is wel ‘hoort, zegt het voort.’ Als mensen tevreden zijn met ons product, onze service en ze ons ook nog eens een leuk merk vinden, vertellen ze dat makkelijk door. Daar maken wij dankbaar gebruik van, want een mooiere reclame kunnen we eigenlijk niet hebben. Zo hebben we speciaal voor nieuwsbrieflezers leuke aanbiedingen om Food for Skin cadeau te doen aan de mensen om hen heen.
Verder geloven wij in de kracht van samenwerkingen. We hebben een heel mooi netwerk van allerlei andere circulaire of duurzame ondernemers om ons heen. Zo hebben we met andere merken meerdere pop up-stores gedaan en delen we via de nieuwsbrief kortingscodes van elkaar. Als we de handen ineen slaan, weten we toch een groot publiek te bereiken."
Jullie haalden 3 jaar geleden 25 procent van de ingrediënten uit reststromen en dat wilden jullie verhogen. Is dat gelukt?
"Ja, we proberen ieder jaar 5 procent aan het totaal toe te voegen. We zitten nu op zo'n 35 procent. Vorig jaar hebben we subsidie ontvangen om aan de slag te gaan met pompoenpitten die overblijven na voedselproductie. Pompoenpitolie is een veel gebruikt cosmetisch ingrediënt, maar die wordt normaal gesproken gemaakt van speciaal daarvoor gekweekte pompoenen. Als we ook restromen kunnen benutten, waarom zouden we dan voedsel gebruiken voor de beautyindustrie?
Omdat de industrie nog niet op die manier is ingericht, kost het wel wat meer. Daarom zoeken we samenwerking met andere merken, zodat we dit op grotere schaal kunnen gaan doen en de kosten naar beneden gaan. Op die manier wordt het minimaal net zo aantrekkelijk als het gebruik van nieuwe pompoenen en kunnen we met elkaar echt impact maken."
Jullie wilden uitbreiden naar België en Duitsland. Hoe staat het daarmee?
"Onze focus ligt voorlopig echt nog op Nederland, maar we hebben onze online kanalen inmiddels voor Duitsland en België geopend. Verder hebben we er fulfillment, distributie en een stukje marketing op gezet om ook de Duitse en de Belgische consumenten te interesseren.
Vorig jaar behoorden we met ons plan om naar Duitsland te gaan tot de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Dit jaar zijn we er gestart en daar moeten we echt vanaf 0 beginnen. Wat scheelt is dat Duitsers al decennia bekend zijn met natuurcosmetica, dus onze boodschap komt er heel makkelijk aan. Ze vinden nieuwe merken interessant en ook het upcycling-verhaal trekt daar de aandacht, dus we verwachten er veel van."
Willen jullie samenwerken met grotere retailketens?
"Daar staan we zeker voor open. We zijn er tot nu toe nog niet actief mee bezig geweest, omdat we vooral heel hard hebben gedraaid om ons product schaalbaar te maken. Wij vinden het heel erg belangrijk dat het verhaal op de juiste manier wordt overgebracht en dat ook die retailpartners helpen om het stukje duurzaamheid te vergroten. Ze moeten voor ons dus wel de juiste partners zijn."
Jullie voeren bewust een beperkt assortiment, omdat jullie consuminderen belangrijk vinden. Is het lastig om vernieuwend te blijven als je niet steeds iets nieuws lanceert?
"In de cosmetica-industrie zie je dat grote merken bijna iedere maand een innovatie lanceren om de aandacht van consumenten te vangen. Dat doen wij niet. Als mensen tevreden zijn met de kwaliteit, zitten ze echt niet te wachten op volgende maand weer een nieuwe crème. Ook heb je geen 12 stappen skincare routines nodig. Met 3 heb je daarvoor meer dan voldoende producten. Wel gaan we binnenkort producten voor het hele lichaam introduceren. Bijvoorbeeld een verzorgende doucheolie, die eigenlijk een doucheolie en bodyolie in 1 is, een handzeep en handcrème.
Uiteindelijk willen we niet alleen een merk zijn voor de duurzame consument, maar voor mensen die op zoek zijn naar kwaliteit. Als wij ook daar in de badkamers komen te staan, vervangen we meer vervuilende producten met duurzame producten zonder dat mensen het in de gaten hebben. Ik denk dat dat dé manier is om impact te maken."