Omzet sportmerk On stijgt fors, winst daalt wel
Gepubliceerd op 13 mei 2025 om 13:50
Het Zwitserse sportmerk On zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn omzet fors stijgen. Die kwam op omgerekend ruim 748 miljoen euro uit, tegenover 523 miljoen een jaar eerder. De nettowinst daalde met 38 procent naar 53,8 miljoen euro.
Vooral in de regio Azië-Pacific was de groei opvallend sterk, met een toename van 130 procent. Ook in thuismarkt Europa en in Amerika groeide de omzet met respectievelijk bijna 34 en 33 procent.
De directe verkoop aan consumenten (dtc) steeg met 45 procent, terwijl de verkoop via wholesale met ruim 41 procent toenam. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met bijna 55 procent.
Voor heel 2025 verhoogt On zijn omzetverwachting. Het merk rekent nu op een groei van minstens 28 procent op constante valutabasis, goed voor een omzet van minimaal 2,94 miljard euro. Wel waarschuwt het bedrijf voor toenemende onzekerheden, onder meer door handelsbeperkingen en valutaschommelingen.
1 ceo
Vorige maand stapte het sportmerk over op een structuur met 1 ceo. De huidige co-ceo en cfo Martin Hoffmann zal per 1 juli 2025 als enige topman leidinggeven aan het merk.
Co-ceo Marc Maurer vertrekt na 12 jaar bij On, maar blijft tot maart 2026 als adviseur aan het merk verbonden. Daarnaast heeft On meerdere nieuwe leiders aangesteld, die afkomstig zijn van bedrijven als Spotify, Levi's en Specialized. Zij moeten de organisatie versterken en verdere internationale groei mogelijk maken.
De oprichters van On, David Allemann, Caspar Coppetti en Olivier Bernhard, zullen samen met Hoffmann en het senior leiderschapssteam het merk verder leiden.
Het Zwitserse sportmerk werd opgericht in 2010 en is actief in meer dan 80 landen. In het afgelopen boekjaar realiseerde het bedrijf een omzet van meer dan 2,4 miljard euro en een nettowinst van omgerekend 253,6 miljoen euro.