Marie-Stella-Maris: 'De fysieke winkel speelt voor ons een cruciale rol in de merkbeleving'

Marie-Stella-Maris: 'De fysieke winkel speelt voor ons een cruciale rol in de merkbeleving'

Marie-Stella-Maris begon vanuit een sociale missie, maar is nu een groeiende retailer. Ook voor 2025 staat er bij de aanbieder van huidverzorgingsproducten en huisparfums een forse uitbreiding van het fysieke winkelnetwerk op het programma. Waarom zet het bedrijf in op ‘de stenen winkel’? RetailTrends sprak erover met cco Machteld Jansen-de Groot.

Marie-Stella-Maris heeft 10 winkels. Hoeveel moeten dat er eind 2025 zijn?

“We zetten in op een uitbreiding van nog 7 of 8 winkels dit kalenderjaar. Daarvan zijn er 4 al concreet: Arnhem, Roermond, Amstelveen en Knokke in België.

De winkel in Amstelveen is onze eerste vestiging in een winkelcentrum. Roermond is een strategische keuze, omdat er, door het premium outletcentrum, veel Duitse consumenten zijn. Zo kunnen we voor die markt al wat meer merkbekendheid opdoen. In België was het tijd voor een tweede filiaal nadat onze winkel in Antwerpen het goed heeft gedaan. Arnhem was een mooie toevoeging aan ons bestaande netwerk.”

Waar moet een fysieke winkel qua locatie aan voldoen?

“Onze winkels zijn boetiekjes van...

Marie-Stella-Maris begon vanuit een sociale missie, maar is nu een groeiende retailer. Ook voor 2025 staat er bij de aanbieder van huidverzorgingsproducten en huisparfums een forse uitbreiding van het fysieke winkelnetwerk op het programma. Waarom zet het bedrijf in op ‘de stenen winkel’? RetailTrends sprak erover met cco Machteld Jansen-de Groot.

Marie-Stella-Maris heeft 10 winkels. Hoeveel moeten dat er eind 2025 zijn?

“We zetten in op een uitbreiding van nog 7 of 8 winkels dit kalenderjaar. Daarvan zijn er 4 al concreet: Arnhem, Roermond, Amstelveen en Knokke in België.

De winkel in Amstelveen is onze eerste vestiging in een winkelcentrum. Roermond is een strategische keuze, omdat er, door het premium outletcentrum, veel Duitse consumenten zijn. Zo kunnen we voor die markt al wat meer merkbekendheid opdoen. In België was het tijd voor een tweede filiaal nadat onze winkel in Antwerpen het goed heeft gedaan. Arnhem was een mooie toevoeging aan ons bestaande netwerk.”

Waar moet een fysieke winkel qua locatie aan voldoen?

“Onze winkels zijn boetiekjes van tussen de 70 en 100 vierkante meter. Ze staan in grotere steden, want we hebben de traffic nodig, zonder dat we echt op de A-locaties staan. We kunnen in Amsterdam wel op de Kalverstraat openen, maar ons publiek zit veel meer bij de 9 Straatjes. Dus kiezen we uiteraard voor die locatie. Een betere match en alsnog veel traffic. Daarbij willen we graag goed zichtbare en karakteristieke en/of historische panden.”

Waarom zetten jullie zo fors in op fysieke retail?

“Fysieke winkels spelen een cruciale rol in de merkbeleving. Onze producten vertellen een verhaal en creëren een ervaring. Een fysieke winkel stelt ons in staat om die ervaring volledig over te brengen;  van geur tot sfeer, van materiaal tot storytelling. Het stelt ons bovendien in staat om direct contact te hebben met onze klanten, feedback op te halen en écht te inspireren met ons verhaal en onze impactmissie.

“Onze winkels zijn ook de plek waar we onze sociale missie optimaal kunnen uitdragen. Op de muur van elk filiaal staat de VN-resolutie over schoon drinkwater. Het is ons doel om meer mensen in de wereld toegang te geven tot schoon drinkwater. Door meer omzet te halen, kunnen we dus meer doneren.

Daarnaast functioneren onze winkels ook als Refill Stations. In het kader van duurzaamheid is het natuurlijk fijn als klanten hun lege flesjes kunnen bijvullen. Daarmee hoeven ze geen nieuwe verpakking aan te schaffen. En dit kan alleen in een fysieke winkel. Tot slot zijn ze er natuurlijk ook om een nieuw publiek aan te trekken, al is enige naamsbekendheid in een stad, voor we een winkel openen, voor ons wel belangrijk.”

En die uitbreiding fixeert zich dus voorlopig op Nederland en België?

“Dat is nu wel even ons hoofddoel. We hebben in Nederland nog veel ruimte om te groeien. Denk daarbij aan steden als Haarlem, Zwolle, Nijmegen en Groningen. De grotere steden waar we nog niet vertegenwoordigd zijn.

In België kunnen we na Antwerpen en Knokke ook nog kijken naar Gent, Brugge en misschien nog andere grotere plaatsen. Het zal voorlopig wel Vlaanderen blijven, want de stap naar Wallonië is wat meer geregel, qua taal en distributie. Maar ook daar willen we zeker groeien. We stoppen niet bij Nederland en België, al is dat voor nu wel de focus.”

Waar zou je dan nog verder willen uitbreiden met de fysieke winkels?

“Scandinavië en de DACH-regio zou natuurlijk heel mooi zijn, maar ik wil wel benadrukken dat dit nu nog niet aan de orde is. Om een stand-alonewinkel in die markten te openen, moet je eerst bekendheid creëren. We worden daar al verkocht in warenhuizen en we zetten daarin op hospitality, om zo de naamsbekendheid vast te ontwikkelen.

We geloven echt in de omnichanneltrategie. De hele customer journey moet goed zijn, voor je kan beginnen met een eigen winkel. Anders lopen mensen alleen je winkel voorbij en gaan ze nog te weinig naar binnen. De markten moeten er klaar voor zijn en dan lukt het zeker.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!