Ze gaan naar Frankrijk, Groot-Brittannië, België en Duitsland. Nederlandse retailers zijn klaar om nieuwe markten te ontdekken. RetailTrends zet 7 formules met buitenlandse plannen op een rijtje.
Mr Marvis – Verenigd Koninkrijk
Mr Marvis ziet nieuwe kansen aan de overkant van het kanaal. Het Nederlandse herenmodemerk Mr Marvis opent deze zomer zijn eerste vestiging aan de Kings Road in de Londense wijk Chelsea. Het Verenigd Koninkrijk is de derde grootste markt van het merk dus een fysieke winkel is de logische volgende stap. “Uit data blijkt dat we al een sterke klantenbasis in deze omgeving hebben, waardoor deze stap volledig aansluit bij onze retailstrategie”, aldus retail director Richelle Eijkens. Mr Marvis is naast Nederland ook te vinden in België en Duitsland.
Dille & Kamille - Frankrijk
Enigszins verrassend was de aankondiging van Dille & Kamille wel. Het bedrijf opent een winkel in Nantes, Frankrijk, op het moment dat het druk bezig is zijn winkelnetwerk in Duitsland en België te vergroten. In een interview met RetailTrends lichtte ceo Hans Geels de nieuwe...
Ze gaan naar Frankrijk, Groot-Brittannië, België en Duitsland. Nederlandse retailers zijn klaar om nieuwe markten te ontdekken. RetailTrends zet 7 formules met buitenlandse plannen op een rijtje.
Mr Marvis – Verenigd Koninkrijk
Mr Marvis ziet nieuwe kansen aan de overkant van het kanaal. Het Nederlandse herenmodemerk Mr Marvis opent deze zomer zijn eerste vestiging aan de Kings Road in de Londense wijk Chelsea. Het Verenigd Koninkrijk is de derde grootste markt van het merk dus een fysieke winkel is de logische volgende stap. “Uit data blijkt dat we al een sterke klantenbasis in deze omgeving hebben, waardoor deze stap volledig aansluit bij onze retailstrategie”, aldus retail director Richelle Eijkens. Mr Marvis is naast Nederland ook te vinden in België en Duitsland.
Dille & Kamille - Frankrijk
Enigszins verrassend was de aankondiging van Dille & Kamille wel. Het bedrijf opent een winkel in Nantes, Frankrijk, op het moment dat het druk bezig is zijn winkelnetwerk in Duitsland en België te vergroten. In een interview met RetailTrends lichtte ceo Hans Geels de nieuwe locatie toe: “De eigenaren van de winkel wilden graag in Nantes beginnen. Misschien was Lille wel logischer, dichterbij voor distributie en dicht bij België, waar het al heel goed gaat. Maar door in Nantes te gaan zitten, kan je wel gelijk goed testen of de Fransen het concept ook omarmen. Het is ook echt een testwinkel. En ik ben dus blij met die locatie.” De andere markten hoeven echter niet te vrezen. Dille & Kamille gaat daar gewoon door met het openen van nieuwe vestigingen.
Fat Phill’s - Ierland
Een RetailRookie met ambitie. De Nederlandse hamburgerketen heeft ambitieuze plannen voor veel markten en de nieuwste aanwinst is Ierland. In Dublin opent deze zomer de eerste fysieke vestiging van het merk. Ook de andere ‘buitenlanden’ worden in de komende jaren geen tekort gedaan: Duitsland moet in totaal 50 vestigingen hebben in 2026 en in de VK mikt oprichter Armin Vahabian op 100 winkels.
Tiny Library - België
Tiny Library ziet potentie buiten Nederland. Begin dit jaar kondigde voormalig startup van de maand Tiny Library aan om definitief naar België te gaan en deze maand was het zo ver. “We hebben de potentie in de markt gecheckt”, zo laat een woordvoerder aan RetailTrends weten. “Daaruit hebben we geconcludeerd dat er veel vraag is naar ons verhuurmodel.” Om de uitbreiding kracht bij te zetten komt het bedrijf met een doel voor 2028: het bedrijf wil ‘de circulaire keuze’ zijn voor babyproducten in Nederland, België en ook Duitsland.
Anna + Nina – Verenigd Koninkrijk
Nog een fashionmerk dat denkt goed te scoren in het Verenigd Koninkrijk. Het Nederlandse Anna + Nina opende in maart een winkel in Londen. Medeoprichter Nina Poot ziet Londen als een nieuwe stap in veel meer buitenlandse avonturen. Het merk zat al in België (Antwerpen) en wil daar ook Denemarken en Frankrijk aan toevoegen.
Skins – Duitsland
Het is nog een beetje toekomstmuziek maar eind 2025 moet Skins ook Duitse vestigingen hebben. De Nederlandse cosmeticaretailer zet daarmee zijn totaal aantal buitenlandse markten op 3. Er zijn namelijk ook al winkels in België en Zuid-Afrika. Skins, dat zich op luxe nichemerken richt, kan flink groeien doordat Vendis Capital begin vorig jaar als meerderheidaandeelhouder is ingestapt. Mede door het ‘nieuwe geld’ worden er nog meer uitbreidingen verwacht, maar daarover vast later meer.
Action – Zwitserland, Roemenië
In vergelijking met de rest van de lijst is Action natuurlijk al een echte retailreus. Maar de van oorsprong Noord-Hollandse retailer is wel degelijk druk met uitbreiden naar nieuwe markten en kan daardoor niet ontbreken. In april werd de eerste winkel in Zwitserland geopend en in het najaar komt Roemenië daar als 14e markt bij. De mijlpaal van 3.000 winkels verspreid over Europa lonkt. De ambitie om naar nog meer markten te gaan trouwens ook.
Terwijl Nederlandse formules uitbreiden naar het buitenland, openen verschillende internationale retailers juist voor het eerst winkels in ons land. Een overzicht van de nieuwkomers is hier te lezen.