RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Albert Top, over wat er nodig is voor een revival van Blokker.
Blokker maakt een comeback en opent binnenkort tientallen eigen winkels. Maar hoe groot is de kans van slagen? Wat moet er anders dan voorheen?
Blokker opent binnenkort tientallen winkels in eigen beheer. Wat zegt die stap jou over het vertrouwen in een herstart?
“Poeh, daar moet ik even over nadenken. Kijk, vroeger had Blokker zo’n 400 tot 500 filialen. Daar zaten slechte winkels tussen, waar de kosten niet opwogen tegen de baten. Maar er waren er ook zeker 100 winkels waar gewoon goed geld mee werd verdiend. Dat waren winkels in vaak wat kleinere steden, met lage huren, weinig concurrentie en een duidelijke rol voor Blokker in het straatbeeld. Dat zijn nog steeds interessante locaties, en met het juiste winkelplan kun je daar prima mee uit de voeten.”
De nieuwe koers lijkt vooral gedragen door oudgedienden van het bedrijf. Is dat een slimme zet?
“Ik denk het wel. Het zijn mensen die het...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Albert Top, over wat er nodig is voor een revival van Blokker.
Blokker maakt een comeback en opent binnenkort tientallen eigen winkels. Maar hoe groot is de kans van slagen? Wat moet er anders dan voorheen?
Blokker opent binnenkort tientallen winkels in eigen beheer. Wat zegt die stap jou over het vertrouwen in een herstart?
“Poeh, daar moet ik even over nadenken. Kijk, vroeger had Blokker zo’n 400 tot 500 filialen. Daar zaten slechte winkels tussen, waar de kosten niet opwogen tegen de baten. Maar er waren er ook zeker 100 winkels waar gewoon goed geld mee werd verdiend. Dat waren winkels in vaak wat kleinere steden, met lage huren, weinig concurrentie en een duidelijke rol voor Blokker in het straatbeeld. Dat zijn nog steeds interessante locaties, en met het juiste winkelplan kun je daar prima mee uit de voeten.”
De nieuwe koers lijkt vooral gedragen door oudgedienden van het bedrijf. Is dat een slimme zet?
“Ik denk het wel. Het zijn mensen die het Blokker-spelletje beheersen. En die dat beter doen dan de club vóór Palmer, waaronder alles onafgebroken misging. Ze weten op welke plekken je moet zitten en hoe je daar succesvol kunt opereren. De vraag is wel of er genoeg innovatiekracht in die ploeg zit. Dat moet nog blijken.”
Wat vind je van de keuze om winkels in eigen beheer te openen, in plaats van via franchising?
“Als je het zelf doet, kun je sneller schakelen. Je hoeft geen rekening te houden met franchisenemers die andere belangen hebben, zeker als het gaat om investeringen in bijvoorbeeld technologie of formule-aanpassingen. Maar franchising heeft ook voordelen. Je staat dichter op de winkelvloer, ondernemers zijn vaak scherper op kosten en kansen. Aan beide modellen kleven dus voor- en nadelen.”
Wat zijn volgens jou de pijlers waarop het nieuwe Blokker moet bouwen?
“Blokker moet niet terug naar het oude. Ze zaten qua perceptie in het discountsegment, maar dat is een overvolle markt. Denk aan Action, Wibra, Bol, Amazon. Blokker was daarin niet de goedkoopste, bood geen luxe en had geen scherpe focus. Dan verdwijn je in een niemandsland. Dus: kies voor kwaliteit en beleving. Denk aan innovatieve producten, slimme keukenapparatuur en duurzame alternatieven. Niet functioneel en grijs, maar inspirerend, met advies, demonstraties en een hoger serviceniveau. Blokker moet zich richten op vertrouwen en betrokkenheid. Dát zijn de waardes waarop Blokker opnieuw relevant kan worden.”
Maar Blokker zegt juist te kiezen voor een vertrouwd assortiment, met producten als strijkijzers en koekenpannen. Is dat verstandig?
“Daar zit ‘m precies de uitdaging. Als ze terugvallen op het oude Blokker, kunnen ze op een aantal plekken in Nederland best nog wat jaren goed draaien. Maar dat is niet de vernieuwing die nodig is om weer een krachtige, toekomstbestendige retailer te worden. In de grote steden red je het daar niet mee.”
Ook het oude logo keert terug. Wat zegt dat jou?
“Dat is emotie. Interne nostalgie. Het verandert niets aan de relevantie van de keten. Heel vaak worden logoveranderingen niet eens opgemerkt door klanten. Het is misschien leuk voor medewerkers of oud-fans van het merk, maar het maakt je geen sterkere retailer.”
Is het merk Blokker nog sterk genoeg, of was een rebranding effectiever geweest?
“Blokker is een enorm bekend merk. In delen van Nederland is er een sterke hang naar bekende en vertrouwde namen, en Blokker heeft daar zeker nog kapitaal in handen. Bekende merken worden nu eenmaal betrouwbaarder gevonden dan onbekende. Maar dan moet er wél vernieuwing in de formule komen. Niet alleen in hoe de winkels eruitzien of welk servies of broodmes je aanbiedt. Blokker heeft grote macro- en microtrends zoals smart living, duurzaamheid en technologie, volledig gemist. Juist daar liggen juist de kansen. Daar moet Blokker zich opnieuw op gaan uitvinden.”
Je pleit ervoor dat Blokker een ‘fygital’ strategie gaat hanteren. Wat bedoel je daarmee?
“Dat je technologie inzet om de fysieke winkelervaring te versterken. Denk aan interactieve displays, digitale adviespunten, click & collect en gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van data. Blokker moet klantdata en AI gebruiken en acties en promoties relevanter maken. Denk aan circulaire modellen, verhuurconcepten, recyclingprogramma’s. En zorg dat je laat zien waar je producten vandaan komen. Hoe lang willen mensen nog troep uit China?”
Is zo’n digitale transformatie realistisch voor een keten als Blokker?
“Dat weet ik niet, ik ken hun budgetten niet. Maar ik weet wel dat het nodig is als ze weer echt succesvol willen zijn. Anders kies je voor wat ik een uitmelkstrategie noem: je haalt nog een paar jaar goede omzet uit die 100 tot 150 dorpen waar Blokker vroeger sterk stond. Je houdt je hoofdkantoor klein, doet logistiek slim, houdt je kosten laag. Prima, dan verdien je je boterham. Maar dat is geen strategie voor de lange termijn. Dan ben je geen retailer voor 2030.”
Wat moet Blokker absoluut níét doen in deze fase?
“Terugvallen in oud gedrag en denken dat dat genoeg is. Je kunt prima beginnen met die 40 tot 50 eigen winkels, eventueel aangevuld met net zo veel franchisevestigingen op slimme plekken. Maar zorg dat dat het begin is van een echte vernieuwing om er op lange termijn een succesvolle keten van te maken. Van winkel van sinkel moet Blokker een merk met een missie worden, willen ze een rol van betekenis spelen in het dagelijks leven van mensen.”