De Franse Senaat heeft dinsdag ingestemd met een wet die fastfashion aan banden moet leggen. De nieuwe regels, gericht op het verminderen van de milieu-impact van de textielindustrie, verbieden onder meer reclame door platforms als Shein en Temu.
De aangepaste wet maakt onderscheid tussen ‘ultra’ fast fashion en reguliere fastfashion, waardoor Europese spelers als Zara minder hard worden geraakt. Milieuorganisaties uiten kritiek op die versoepeling.
Volgens Senaatsvoorzitter Jean-François Longeot richt de wet zich op bedrijven die “milieu-, sociale en economische realiteiten negeren, zonder daarbij de Europese confectiesector te benadelen”. Shein stelt in een reactie dat het geen fastfashionbedrijf is en juist 'een deel van de oplossing' is.
Bedrijven die niet aan milieunormen voldoen, riskeren vanaf 2030 boetes tot 10 euro per kledingstuk of maximaal 50 procent van de verkoopprijs, exclusief btw. Door de concurrentie van ultragoedkope mode kampen Franse ketens als Jennyfer en NafNaf met financiële problemen.
De wet moet nog worden afgestemd met de Franse Tweede Kamer en goedgekeurd door de Europese Commissie.
Reacties 0