Voor de klant is het aanbod aan WK-acties in de winkel één grote wirwar. Dat stelt directeur Charles Borremans van actiemarketingbureau Draft. Consumenten kunnen in de winkel niet meer uit elkaar houden welk merk wel en welk merk niet verbonden is aan het WK of Oranje. “Het kan de consument ook weinig schelen wie sponsor is en wie niet, denk ik. Vanuit professioneel standpunt zeg ik: het is massaal kuddegedrag.”

Borremans: “Iedereen haakt als een blinde in op het fenomeen Oranje. Dingen waar normaal gesproken goed en lang over wordt nagedacht, zoals de doelgroep, de doelstellingen en de lengte van de actie, alles wordt losgelaten.”

De door Brand opgezette WK 2006-Monitor staat inmiddels op het allerhoogste niveau ooit. Deze monitor telt alle landelijke inhaakacties, en staat inmiddels op 240. Twee jaar gelden tijdens het EK in Portugal stond de teller aan het begin van toernooi nog op 120, en kwam tijdens de piek van de Oranjegekte op 253. Borremans: “Ik denk dat we deze keer zeker boven de driehonderd acties uitkomen en misschien wel richting de vierhonderd gaan.”

Reageer op de Stelling van de Week op het Forum van RetailNews.nl: “Teveel Oranje in de winkel”.