Terwijl een aantal grote, wereldwijde retailers de overstap maken naar de unified commerce-strategie, is in Nederland anno 2025 voor retailers nog veel te winnen met de omnichannel retailstrategie. De trends die nu spelen maken dat er diverse mogelijkheden zijn om jouw omnichannel retailstrategie naar het volgende niveau te brengen.
Volwassenheid
Zoals gezegd zijn er binnen omnichannel retail vanuit strategie en bedrijfsvoering verschillende volwassenheidsniveaus. We zien een verscheidenheid aan toepassingen door retailers van deze strategie binnen de diverse segmenten zoals food, non-food, fashion en Do It Yourself (DIY). Deze verschillende toepassingen leiden uiteindelijk wel tot een beeld van de consument vanuit de diverse kanalen en transacties.
De rol van technologie
Technologie is en blijft de basis om de omnichannel retailstrategie mogelijk te maken en te omarmen. Het voornaamste onderdeel hiervan is een naadloos en modern point-of-saleplatform dat het mogelijk maakt om data vanuit transacties te analyseren, op diverse niveaus en vanuit de verschillende kanalen. Bovendien bevordert technologie de integratie van je point-of-saleplatform met andere systemen zoals een WMS, ERP, CRM en loyaliteitsoftware. Maar we mogen hierin zeker ook niet de rol van een TMS en de mogelijkheden tot het uitwisselen van berichten vergeten door middel van EDI koppelingen tussen de verschillende ketenpartners. Dit is vooral van belang voor food retailers. Hierdoor breng je het gehele ecosysteem bij elkaar om de omnichannelstrategie nog verder tot leven te laten komen. Combineer dit met AI en het juiste gebruik van data om zo een volledige technische basis te hebben die je strategie en bedrijfsvoering ondersteunt.
Omnichannel Retail Suite
Hoe pas je deze thema’s toe in je dagelijkse operatie en bereid je jezelf voor op de toekomst? Of het nu gaat om het integreren van de verkoopkanalen of het verkrijgen van inzichten in je klanten via transactiegegevens; Omnichannel Retail Suite (ORS) van Centric helpt je bij het bereiken van al je omnichanneldoelstellingen. ORS biedt een device- en plaats onafhankelijk kassasysteem (inPosition) voor persoonlijke interactie met de kracht van data-gedreven service. Daarnaast biedt ORS een compleet back-endsysteem: Omnichannel Business Platform (OBP). Hiermee stuur je je retailformule centraal aan. Door de combinatie van een front-end- en een back-end- systeem zorgen we voor integratie binnen je ecoysteem, een vlotte check-out en een hogere klantloyaliteit. Die loyaliteit en daarmee dus een nog betere binding met je klant gaan helpen om succesvoller te zijn in de toekomst over al je kanalen heen.
Meer weten?
Wil je meer weten over Omnichannel Retail Suite (ORS) of hoe wij retailers ondersteunen bij complexe vraagstukken? Ga dan naar de website, neem contact met ons op of spreek met ons tijdens een van de evenementen van RetailTrends.
Optimalisatie van je omnichannel retailstrategie
Gepubliceerd op 11 augustus 2025 om 06:00
Reacties 0