Duitse wijn is bezig aan een sterke comeback in ons land. De afgelopen vijf jaar is de kwaliteit sterk verbeterd, nemen tophorecagelegenheden steeds meer Rieslings en Pinot Blancs af en rekenen ook steeds meer consumenten Duitse wijn af bij de kassa. Het goedkope en zoete imago dat Duitse wijn vaak had, lijkt daarmee verleden tijd.

Jeroen Eijsten, commercieel directeur bij Gall & Gall: “Duitsland ging voor volume en niet voor kwaliteit en die ontwikkeling hebben ze gekeerd. De wijnboeren hebben heel goed naar nieuwewereldlanden als Australië en Chili gekeken. Ze hebben de etikettering vernieuwd en zijn meer gaan luisteren naar wat de klant wil. Ook zijn ze bezig met biologische wijnbouw, waardoor er topwijnen worden gemaakt.”

Het aandeel van Duitse wijn in de totale wijnconsumptie in ons land is de laatste vijf jaar verdubbeld. Gall & Gall wil uit commerciële overwegingen geen specifieke cijfers noemen. “Wijn wordt op verschillende momenten van de dag gedronken, dat was vroeger niet zo.”