Ondernemers moeten de steeds sterker wordende ‘angstcultuur’ serieus nemen. Dat mag worden afgeleid uit een recent onderzoek van nVision, een onderdeel van Experians denktank Future Foundation. Volgens nVision wordt de ‘Culture of Fear’ steeds sterker zichtbaar in veel sectoren, van voedsel tot reizen en telefonie.

“Er zijn maar weinig markten, individuen en organisaties die hier niet door worden geraakt”, aldus nVision. De consument van nu is volgens het onderzoek steeds bewuster en gevoeliger voor risico’s. Tegelijk is hij ook steeds minder bereid om risico’s te accepteren. De oorzaak voor de groeiende angst ligt onder meer in de globalisatie, individualisering, nieuwe technologieën en belangrijke gebeurtenissen zoals de aanslagen van 11 september of de vogelgriep.

Hoewel de hieruit voortvloeiende angstgevoelens niet altijd rationeel zijn volgens het onderzoek – in tegendeel zelfs – moeten ondernemers er wel degelijk rekening mee houden, stelt nVision. Door die groeiende angstcultuur zijn steeds meer mensen bang voor bijvoorbeeld reizen, voedsel en nieuwe technologieën. Het gevolg: mogelijk instabiele en onvoorspelbare economische omstandigheden, en krimpende markten (doordat mensen bepaalde producten niet meer durven te kopen).