Puma kondigt reorganisatie aan en schrapt 900 banen
Gepubliceerd op 30 oktober 2025 om 13:20
Puma gaat de komende twee jaar 900 kantoorbanen schrappen. De ingreep maakt deel uit van een grootschalige herstructurering om het kwakkelende sportmerk weer op koers te brengen.
Het sportmerk wil minder inzetten op kortingen en massadistributie en zich sterker richten op directe verkoop via eigen winkels en online kanalen. Daarnaast wordt het assortiment verkleind om de efficiëntie te vergroten, krijgt de organisatie een nieuwe structuur en komt er meer nadruk op merkbeleving, iconische productlijnen en kerncategorieën als voetbal en hardlopen.
Volgens ceo Arthur Hoeld wordt 2025 een resetjaar en 2026 een overgangsjaar, waarna Puma in 2027 weer groei verwacht te realiseren. "Sinds de zomer hebben we belangrijke stappen gezet om onze distributie op te schonen, onze kosten te verlagen en de organisatie efficiënter te maken. Met de nieuwe strategische koers willen we Puma terugbrengen naar bovengemiddelde groei en gezonde winstgevendheid", zegt hij.
Dalende omzet
De omzet van Puma daalde in het derde kwartaal met 10,4 procent (valutagecorrigeerd) tot 1,96 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat (aebit), exclusief eenmalige kosten, kwam uit op 39,5 miljoen euro, tegenover 237 miljoen euro een jaar eerder.
De ingezette herstructureringsmaatregelen zorgden voor een brede omzetdaling in alle regio’s, met de sterkste terugval in Noord-Amerika. In de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) daalde de omzet met 7,1 procent tot 910,6 miljoen euro.
Deze maand maakte Puma bekend dat het de Nederlander Ronald Reijmers (55) heeft benoemd tot vice president global retail. Vanaf 1 november wordt hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle winkels en outletstores van het merk wereldwijd. De benoeming van Reijmers volgt op eerdere wisselingen in het leiderschapsteam van het sportmerk. Deze zomer traden Andreas Hoeld en Andreas Hubert aan als respectievelijk ceo en coo van Puma.