Vendex KBB is Vendex KBB niet meer. De grootste non-foodretailer van Nederland heeft zijn naam gisteren namelijk veranderd in Maxeda. Met deze stap wil het bedrijf achter – onder meer – de Bijenkorf en Hema de overgang naar een nieuwe bedrijfsfilosofie markeren. Centraal in deze filosofie staat de ‘Passion to serve’.

Uiteindelijk draait alles om de passie voor de klant, stelt topman Tony DeNunzio. "Daarom zijn we een groot intern programma gestart om deze boodschap te verspreiden in de hoofden en harten van alle mensen die bij Maxeda werken." In een verklaring stelt het concern ook dat het grote doel van Maxeda is om marktleiderschap voor alle aangesloten winkelketens te bereiken en de voorkeurswinkel voor de klant te zijn.

De winkelketens gaan binnen Maxeda meer samenwerken, om zo groei te bewerkstelligen. De winkelketens blijven wel werken onder hun eigen merknaam. In een recent verleden verkocht het concern al de nodige elektronicaketens, waaronder Dixons, Dynabyte en It’s. Maxeda wil zich volledig concentreren op warenhuizen, mode en doe-het-zelf.

Vorig jaar noteerde – toen nog – Vendex KBB een netto-omzet van 3,8 miljard euro, ongeveer gelijk aan de omzet van 2004. Ook het bedrijfsresultaat veranderde nauwelijks.