Planmatige winkelcentra steunen steeds minder op warenhuisformules
Gepubliceerd op 23 november 2004 om 00:00
In tegenstelling tot de jaren negentig, steunen veel van de gerealiseerde planmatige winkelcentra tegenwoordig steeds minder op de komst van een warenhuisformule. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Thijs J. Ruiter van de TU Delft. Naast warenhuizen zijn bijvoorbeeld supermarkten trekkers in winkelcentra. Het traditionele trekkeraanbod verandert echter. Trekkers in opkomst zijn bijvoorbeeld winkels op het gebied van mode, persoonlijke verzorging, media, bruin- en witgoed. Daarbij valt te denken aan zaken als H&M, ZARA, Kruidvat en Media Markt. Het onderzoek van Ruiter gaat in op de veranderingen binnen de detailhandels- en vastgoedmarkt en de gevolgen voor de trekkers. In de Nederlandse centra komen veel van de gebruikte trekkerstructuren vanuit de VS. Planmatige centra komen daar voornamelijk in perifere situaties voor. Ook de circulatie van publiek in de centra wordt voornamelijk opgewekt door het gebruik van trekkers. Zo blijkt dat het zwaartepunt van de trekkers in belangrijke mate de winkelroute van de consument bepaalt. Ook is naar voren gekomen dat de afstand tussen de trekkers belangrijk is voor de zichtbaarheid voor de consument.
Reacties 0