Ahold heeft tijdens de eerste drie maanden van het jaar goed gepresteerd. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers van het concern. Ahold boekte een netto omzet van 14,1 miljard euro, een stijging van 8,6 procent in vergelijking met 2005. Het bedrijfsresultaat steeg een stuk sterker, met 31,5 procent tot 455 miljoen euro (inclusief boekwinsten uit vastgoedverkoop). De winst voor belasting verdubbelde zelfs, tot 316 miljoen euro.

De sterke winstgroei dankt Ahold aan “een gestegen netto-omzet, een verbeterd bedrijfsresultaat, verlaagde financieringslasten en een verbeterd nettoresultaat uit joint ventures en geassocieerde deelnemingen.”

Albert Heijn presteerde goed in de eerste drie maanden van het jaar, met een omzet van 2,1 miljard euro, een stijging van 4,8 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 13,3 procent tot 102 miljoen euro. “Deze stijging was mede te danken aan een selectievere benadering van promotionele activiteiten en operationele efficiencymaatregelen”, aldus Ahold.

Er werd ook omzetstijging genoteerd voor Schuitema (plus één procent), U.S. Foodservice (plus 3,8 procent) en in Oost-Europa (plus 37,4 procent). Stop & Shop / Giant-Landover en Giant Carlisle / Tops zagen echter hun omzet dalen, met respectievelijk 0,8 en 5,6 procent.

Topman Anders Moberg over de prestaties: “In het eerste kwartaal waren de retailprestaties wisselend. Wij hebben bemoedigende retailprestaties gezien van Albert Heijn, Giant-Carlisle en ICA. Het concurrentieklimaat bleef uitdagend voor Stop & Shop / Giant-Landover en de marktomstandigheden bleven moeilijk, vooral in Centraal-Europa en bij Tops, met name in het noordoosten van Ohio. U.S. Foodservice heeft mede dankzij de nieuwe strategie goed gepresteerd.”