Ook vorig jaar hebben telecomwinkels hun omzetten weer flink zien stijgen, meer dan andere branches. Dat blijkt uit gegevens van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). In totaal onderzocht het HBD 32 branches. In al die branches samen daalde de omzet licht, met 0,3 procent.

Belwinkels wisten in 2005 een omzetgroei te realiseren van dertien procent. Ook dierenspeciaalzaken (plus acht procent), boekhandels (plus zes procent) en parfumeries (plus 5,2 procent) deden het goed in 2005.

Waar belwinkels almaar blijven groeien, zakken fotowinkels steeds verder weg. Van alle 32 branches gaat het hier het slechtst, met een omzetdaling van liefst elf procent. Maar ook bijvoorbeeld lederwaren- en kaasspeciaalzaken (min 9,2 procent), natuurvoedingswinkels (min 7,9 procent) en speelgoedzaken (min 7,7 procent) hebben een moeilijk jaar achter de rug.

T for Telecom-topman Bob Mols onderschrijft de cijfers van het HBD. “Ik ben buitengewoon gelukkig, 2005 was een heel goed jaar.” Hij voorziet ook geen problemen voor de toekomst, bijvoorbeeld door verzadiging van de markt nu iedereen inmiddels wel een gsm heeft. “Per jaar wordt eenderde van de markt vervangen. Dus praat je over vijf miljoen mobieltjes. De meeste mobiele telefoons gaan drie jaar mee, maar ik ken jongeren die elke drie maanden wisselen. Die willen profiteren van de nieuwste ontwikkelingen.”

Wim Kannegieter, verkoopdirecteur bij CombiFoto, noemt de cijfers van het HBD oud nieuws. “Wat dan het nieuwe nieuws is? Nou, dat er sprake was van een tijdelijk dip. Dankzij de recente ontwikkeling van de digitale spiegelreflexcamera nemen de verkopen weer toe.” Volgens hem zitten “behoorlijk wat filialen” weer in de plus.