Lidl heeft succes met aanval op Nederlandse levensmiddelenmarkt
Gepubliceerd op 17 augustus 2004 om 00:00
De Duitse prijsstunter Lidl is sinds 1994 actief in Nederland. Vanuit het Noord-Hollandse Huizen werd met succes de aanval ingezet op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Inmiddels bezit Lidl in Nederland 174 filialen en heeft het een marktaandeel van 4,7%. Ter vergelijking: de Duitse grote broer Aldi had twintig jaar nodig om in ons land 380 vestigingen te openen. Ook uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat Lidl bezig is met een inhaalslag. GfK schat de Europese omzet van Lidl op 30 miljard euro, tegen 37 miljard euro voor het oudere Aldi. De prijsstunters willen verdere groei realiseren door uitbreiding naar Oost-Europa. De filosofie van Lidl komt overeen met Aldi. De supermarktketens verkopen allebei hun producten rechtstreeks uit dozen die onuitgepakt op pallets en schappen staan. Dat is niet toevallig. Twee voortrekkers van Lidls expansiepolitiek zijn Klaus Gehrig en Werner Hoffman, afkomstig van Aldi. Lidl-oprichter Dieter Schwarz omschrijft de filosofie van zijn bedrijf als volgt: maak de keuze voor je klant, omdat die zelf geen zin heeft om lang na te denken. De website van Lidl vermeldt dan ook: `Wir sind total unkompliziert`.
Reacties 0