Amerikaanse politiek bedreigt imago van Amerikaanse merken
Gepubliceerd op 24 november 2004 om 00:00
De buitenlandse politiek van de VS heeft een negatieve invloed op de populariteit van Amerikaanse merken. Uit onderzoek van GMI World Poll onder 8.000 mensen wereldwijd blijkt dat politiek de VS marktaandeel kost. Een vijfde van de consumenten buiten de VS zegt Amerikaanse producten te mijden vanwege de buitenlandse politiek. Ruim de helft vindt dat de reputatie van de VS steeds slechter wordt. Consumenten uiten hun onvrede door aanpassing van hun koopgedrag. Dit blijkt onder meer uit de populariteit van Mecca Cola en het feit dat sommige Duitse restaurants creditcards van American Express weigeren. Andere bedrijven distantieren zich van hun Amerikaanse roots. Zo heeft PepsiCo naar verluidt marktaandeel op Coca-Cola weten te veroveren door Coke als een Amerikaans merk te portretteren en zichzelf als een lokaal merk. Wat in het voordeel van Coca-Cola werkt is dat de meeste van de 400 verschillende merken die het concern wereldwijd voert, niet als Amerikaans herkend worden. Volgens sommige marktanalisten valt het ook allemaal wel mee en zijn merken als McDonald`s en Coca-Cola zo groot dat ze hun Amerikaanse origine ontstijgen.
Reacties 0