Winkelbeleving wordt langzaam maar zeker opgepakt in de Nederlandse retailwereld. Maar voorbeelden van winkelbeleving in 5D, waarbij alle zintuigelijke prikkels worden ingezet, zijn schaars. Er wordt vooral gefocust op ‘zien’. Dit is logisch omdat de meeste consumenten grotendeels visueel zijn ingesteeld. Toch zou er nog veel meer moeten gebeuren met de overige zintuigelijke waarnemeningen horen, voelen, proeven en ruiken.

Retailers en merken die hier al wel mee bezig zijn, doen er goed aan om de ingezette belevingsinstrumenten ook te meten. Momenteel lopen er diverse tests bij verschillende concepten, maar er wordt nog niet goed bekeken wat nu echt werkt en niet. Dit waren de belangrijkste boodschappen die deelnemers gisteren meekregen op het seminar Winkelbeleving 2006, georganiseerd door Popai en Senta in het Amersfoortse Mariënhof. 

De organisatie van  ‘Winkelbeleving 2006’ was in handen van Popai en Senta. Een uitgebreid verslag van ‘Winkelbeleving 2006’ verschijnt vandaag in woord en beeld op RetailAgenda.nl.