Merk en niet prijs is belangrijk voor online shopper
Gepubliceerd op 24 november 2004 om 00:00
Een sterk merk is waar kopers via het internet vooral naar op zoek zijn. Ze vinden het merk belangrijker dan de prijs van het product, zo blijkt uit onderzoek van E-Society van Cambridge University. De onderzoekers keken een jaar lang wekelijks naar het koopgedrag van consumenten die op zoek waren naar elektronische en computerapparatuur van bekende merken op de Britse site van Kelkoo.com. Behalve een sterk merk vinden online kopers ook de positie waar reclame voor het merk te zien is en hoeveel informatie de reclame bevat van belang. Prijs blijkt veel minder ter zake te doen. Slechts 1 op de 8 online shoppers kijkt alleen naar de prijs, vergeleken met 32% die vooral op de merknaam afgaan. Volgens managing director Glen Drury van Kelkoo.com UK had niemand verwacht dat het online koopgedrag zo sterk merkgericht was. Verder krijgen sites die gedetailleerde productinformatie bieden 21% meer bezoekers dan concurrenten met alleen summiere informatie. Bezoekers willen het liefst zo veel mogelijk gegevens, van verzendkosten tot het in voorraad zijn van het product en de garantievoorwaarden.
Reacties 0