De Belgische supermarktketen Colruyt heeft zijn winst het afgelopen boekjaar zien stijgen. Het boekte een winst van 229 miljoen euro, een stijging van 9,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet kwam uit op 4,4 miljard euro. Ook heeft het marktaandeel gewonnen ten koste van Carrefour. Colruyt heeft op dit moment 19,8 procent van de Belgische markt in handen. Het heeft goede hoop dat de stijgende lijn zich dit jaar zal doorzetten, mede door goede prestaties van de buurtwinkelketen Okay.

Colruyt zegt zich nog altijd te oriënteren op toetreding tot de Nederlandse markt, nadat het eerder naast een deel van de Edah-winkels greep. Financieel directeur Wim Biesemans daarover: “We hebben niet tot het laatste moment meegeboden. We waren alleen geïnteresseerd in winkels onder de grote rivieren en bovendien vonden we de prijs hoog. Bij een acquisitie hadden we een deel van de winkels weer moeten verkopen en dat is niet altijd even makkelijk.”