De onlangs in Duitsland doodgeschoten beer ‘Bruno’ wordt postuum geëerd door Haribo. De snoepfabrikant brengt namelijk heuse ‘Bruno Braunbär’-snoepjes op de markt. Ook zijn er al verschillende Bruno-knuffels in de maak, waaronder ‘Bruno mein Bärenfreund’ van pluchebeestenfabrikant Schildkröt, en een bruine beer met rouwband van producent Steiff.

Overigens dragen de meeste bedrijven die met Bruno-merchandise op de proppen komen, een deel van de opbrengst af aan het Wereld Natuur Fonds. Die organisatie hoopt met de acties de komende weken zo’n 20.000 tot 30.000 euro binnen te halen voor natuurbescherming.

Overigens is het onduidelijk hoelang onze oosterburen nog van ‘hun’ Bruno kunnen genieten. Het parlement van de deelstaat Beieren vergadert morgen over de kwestie, en ziet graag dat de beer opgezet wordt. Italië, waar de beer oorspronkelijk vandaan komt, beschouwt Bruno echter als staatsbezit. Alfonso Pecoraro Scanio, de Italiaanse minister van Milieu, heeft het beest inmiddels opgeëist.