40% fotobestedingen in speciaalzaak

Ondanks een moeilijke tijd, na de komst van de digitale camera, lijkt de fotospeciaalzaak toch toekomst te hebben. Een van de redenen daarvoor is de vergrijzing, aldus Benno van Altena, voorzitter van de Stichting Nederlandse Fotovakhandel. Steeds meer fotovakhandels geven weer cursussen, waar vooral oudere consumenten op afkomen. “Zij willen meer dan een eenvoudig plaatje schieten en kregen digitale fotografie niet met de paplepel ingegoten. Ouderen vinden het daarnaast weer leuk om te fotograferen en de kleinkinderen zijn daarbij een dankbaar onderwerp.”

Ook draagt de opkomst van de digitale spiegelreflexcamera bij aan een positief toekomstbeeld voor de fotospeciaalzaak. “Dit biedt de fotohandel veel mogelijkheden om allerlei accessoires en randapparatuur te verkopen, zoals objectieven, filters en tassen. Ook nieuwe artikelgroepen, zoals beamers, bieden kansen. Fotohandelaren moeten zich dat realiseren en beseffen dat een uitgebreid assortiment één van de pijlers is van hun zaak.”

In Nederland wordt jaarlijks ruim 900 miljoen euro uitgegeven aan fotografische artikelen, inclusief het ontwikkelen en afdrukken van foto’s. Hiervan komt bijna veertig procent voor rekening van de fotohandel.

Het gehele artikel is te lezen in het onlangs verschenen julinummer van RetailTrends, en op RetailTrends.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!