Het Duitse Aldi is de grootste retailer in Europa, als gekeken wordt naar de verkoopcijfers. Dat blijkt uit het rapport ‘The Future of Discount Retailing in Europe, 2006’ van Planet Retail. Vorig jaar rekenden consumenten voor in totaal 32,27 miljard euro af bij het Albrecht-bedrijf, aldus het rapport. Op de tweede plaats volgt de Schwarz Gruppe (Lidl), met een bedrag van 28,15 miljard euro.

De top-vijf wordt – op ruime afstand – vervolledigd door Tengelmann (9,28 miljard euro), Rewe (8,93 miljard) en Carrefour (7,23 miljard). Planet Retail plaatst Ahold op de elfde positie, met een discountverkoop van 2,41 miljard euro.

Als het om het aantal winkels gaat voert Lidl de lijst aan met 6.640 verkooppunten. Daar staan 6.627 Aldi’s tegenover. Carrefour is hier de derde grootste partij (4.275 winkels), gevolgd door Tengelmann (3.954) en Rewe (2.743). In deze lijst staat Ahold op de zestiende positie, met vijfhonderd discountwinkels.

Reageer op de stelling van deze week op het Forum van RetailNews.nl: ‘In Nederland zullen Aldi en Lidl niet meer groeien’