Paco Underhill neemt lezers mee om een dagje te winkelen in een Amerikaanse mall. Dat doet hij in zijn nieuwste boek, ‘De magie van het winkelen’, verschenen bij uitgeverij Forum. De man achter marktonderzoeks- en consultancybureau Envirosell vertelt over de architectuur (of vaak het gebrek daaraan), de functionaliteit en de aantrekkingskracht van de doorsnee mall (in dit boek ‘winkelcentrum’ genoemd).

Tussen alledaagse activiteiten als het parkeren van de auto en het zoeken van een toilet door, komt Underhill met allerlei inzichten en visies over het fenomeen mall. Waarom is de mall in Europa bijvoorbeeld lang niet zo gemeengoed geworden als in Amerika? De oorzaak ligt onder meer in de historie, aldus de auteur. “In Amerika wordt de detailhandel bedreven door de lagere middenklasse. Al wat je nodig hebt om een zaak te beginnen, is een beetje geld en de wil om keihard te werken.” In Europa daarentegen heeft men het beroep van handelsman altijd gerespecteerd, stelt Underhill. “Al vier eeuwen bedient men er de koopgrage aristocratie van luxegoederen.”

RetailBooks.nl en uitgeverij Forum geven vijf exemplaren van ‘De magie van het winkelen’ weg aan bezoekers van deze site. Kijk op RetailBooks.nl wat u hiervoor moet doen.