Winkelend publiek wil vooral opschieten
Gepubliceerd op 1 december 2004 om 00:00
Consumenten die op zoek zijn naar cadeautjes voor de feestdagen houden van opschieten. Snel klaar zijn is belangrijk en de winkelinrichting moet hierop aansluiten, zo blijkt uit onderzoek van het Britse Mintel. Meer dan de helft van de shoppers wil zo snel mogelijk de winkel uit en slechts 16% zegt van winkelen te houden. Deze uitkomst is een onaangename verrassing voor de detailhandel. In 2003 werd in Groot-Brittannie 1,7 miljard pond uitgegeven aan versieringen en winkelinrichting rondom de feestdagen. Verwacht werd dat consumenten hierdoor meer geld uit zouden geven. Mintel concludeert dat een fraaie winkelinrichting helpt, maar dat het de consument meer gaat om een efficient gebruik van de ruimte en duidelijke productinformatie. Bovenal willen klanten dat producten voor het grijpen liggen en men niet in de rij hoeft te staan bij de kassa. Zo hebben klanten in kledingwinkels liever minder keuze en meer pashokjes en spiegels. Daar zijn er namelijk te weinig van als vrouwen met vriendinnen willen winkelen. Bij de supermarkt klaagt 65% van de consumenten over te frequente herindeling van de winkel zodat men producten niet snel kan vinden.
Reacties 0