Peter Seligmann, gedelegeerd bestuurder van milieuorganisatie Conservation International, bracht Scott op het idee in 2004. Volgens Seligmann zou Wal-Mart door de ecologische supermarkt het slechte imago oppoetsen, medewerkers motiveren en geld besparen. Naar die argumenten had de grootste retailer ter wereld wel oren. Zo rekende Conservation International uit dat door de verpakking van kinderspeelgoed te verminderen het concern 1,9 miljoen euro zou besparen op transportkosten, bomen en olie. Veertien werkgroepen onderzochten ondertussen de voorstellen inzake logistiek, verpakking, interne operaties, chemie, voedsel en landbouw. Mensen van Greenpeace en het WWF zijn nauw bij die gesprekken betrokken.
Milieuorganisaties beseffen evenwel dat het Wal-Mart om de marketing is te doen. Daarom malen ze echter weinig, want de ecologische positie van de grootgrutter veroorzaakt een mentaliteitswijziging bij grote leveranciers. Zo probeert Scott Kimberly-Clark, PepsiCo en Procter & Gamble te overtuigen mee te stappen in zijn verhaal.
Een gelijkaardig groen avontuur van Wal-Mart draaide in 1993 alvast op niets uit. In Europa zal alvast niet gauw iets te merken zijn Scotts plannen. Wal-Mart verkocht vorige maand nog al zijn vestigingen in Duitsland aan Metro.
Reacties 0