Nederlanders gebruiken steeds vaker wijn, wat ten koste gaat van sterke drank. Dat concludeert het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 dat Van Es Marketing Services uitvoerde bij 172 slijterijen.
Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
De evolutie baart de slijters zorgen. Ze zijn afhankelijk van de verkoop van sterke dranken. Wijn kopen consumenten net zo makkelijk in de supermarkt. “In de supermarkten stijgt de verkoop van wijn sterker dan in de slijterijen”, zegt directeur Han van Es van het gelijknamige onderzoeksbureau.
Wijn doet verkoop sterke drank verwateren
Gepubliceerd op 4 augustus 2006 om 00:00
Reacties 0