“Vers, lekker en ambachtelijk gemaakt”, die drie argumenten lokken consumenten naar de boerderijwinkels. Dat concludeert het Landbouw Economisch Instituut (LEI) uit eigen onderzoek naar het succes van boerderijen die aan thuisverkoop doen. “De versheid van een boerderijwinkels is onklopbaar”, meent een onderzoeker. “Geen enkele andere winkel brengt de producten op de dag van de oogst al in de rekken.”
Goed 5.380 boerderijen, op een totaal van 85.000, verkopen thuis. Meestal brengt de boerin melk aan de man, maar ook vlees, groenten en fruit doen het goed. Alleen middelgrote agrarische ondernemingen fungeren ook als boerderijwinkel. De grote spelers hebben teveel producten om zelf te verkopen.
De meeste “retailers onder de boeren” zijn in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en in delen van Gelderland (Veluwe, Betuwe) te vinden.
De boer als retailer in “lekker en vers”
Gepubliceerd op 8 augustus 2006 om 00:00
Reacties 0