Nederlanders drinken minder alcohol

De uitgaven aan alcoholische dranken nemen af. Nederlanders gaven in 2003 3,2 miljard euro uit aan dranken. Dat is een afname van 5,8% ten opzichte van 2002. De prijzen stegen weliswaar met 7,8%, maar het volume nam af met 12,7%. Vooral sterk alcoholische dranken kregen met een omzetdaling te maken. Deze trend houdt ook volgend jaar aan. Daarnaast neemt de merkentrouw af en wordt de consument meer prijsbewust. Dit blijkt uit de publicatie `Cijfers & Trends` van de Rabobank. Het marktaandeel van grootwinkelbedrijven in de slijtersbranche en de supermarkten neemt toe ten nadele van de kleine, zelfstandige slijters. Slijterijen hebben een marktaandeel van 80% in gedistilleerde dranken, 10% in bieren en 25% in wijnen en andere alcoholische dranken. De alcoholconsumptie per hoofd van de bevolking neemt af, terwijl de consument overstapt op licht alcoholische dranken. De consumptie van wijn blijft echter toenemen. Op deze markt hebben speciaalzaken nog goede vooruitzichten. Rosewijnen blijven onverminderd populair, evenals wijnen uit niet-traditionele wijnlanden. De toegenomen concurrentie vanuit de supermarkten is voor deze zaken echter een bedreiging.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!