Nederland kan geen kroket meer zien

De populariteit van traditionele snacks als kroketten en frikadellen in ons land is tanende, merkt producent Wessanen. Bestuursvoorzitter Ad Veenhof: “Wij merken de afnemende vraag in klassieke snacks bij Beckers.” Het afgelopen jaar daalde de verkoop van zulke producten met zo’n vijf tot vijftien procent, aldus Wessanen. “We verliezen geen marktaandeel maar blijven gelijk. Als dan de totale verkoop daalt, dan gebeurt dat bij ons ook.” Ook Belgen hebben steeds minder vaak behoefte aan een ouderwetse kroket.

Het is een van de belangrijkste redenen waarom Wessanen zijn omzet in het tweede kwartaal heeft zien dalen van 414 naar 389 miljoen euro. De nettowinst steeg wel, met 1,2 miljoen euro naar twaalf miljoen.

Om het tij te keren zet de producent nu in op modernere snackvarianten, zoals Italiaanse hapjes en nieuwe satévarianten. De groei van dergelijke producten is echter minder groot dan verwacht. Veenhof: “Wij hadden sneller een verschuiving verwacht van traditionele snacks naar meer avontuurlijke premium-snacks."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!