De succesvolle tests met zelfscankassa’s in zes vestigingen van AH, leidt tot een uitbreiding in alle grote filialen. De marktleider preciseert niet wanneer de uitbreiding plaatsgrijpt, maar is vastbesloten de wachtrijen in haar grote winkels met zelfscan te verkleinen. 

Albert Heijn testte verscheidene scanmethodes. Een mobiel scanapparaat dat de grotere boodschappen leest, geniet de voorkeur voor een uitrol op ruime schaal. De klant logt voor het winkelen in via zijn persoonlijke bonuskaart. Met een scanapparaat loopt hij verder tussen de rekken en alle producten die in de tas gaan worden eerst gescand. Daarna rekent de klant af aan een betaalpaal. Steekproefsgewijze controle moet fraude tegengaan.

Ook na de uitbreiding kan elke klant gewoon bij een caissière afrekenen. “Klanten willen namelijk niet tot verandering gedwongen worden”, vindt een woordvoerster van AH. “Mensen moeten wennen aan het idee, maar reageren meestal enthousiast na wat extra toelichting”, aldus de zegsvrouwe.

Meer nieuws op de scheidslijn tussen retail en technologie op RetailTech.nl