Retail in 2015: deel 2
Gepubliceerd op 22 augustus 2006 om 00:00
Trend 3: 24 uur per dag winkelen
Mensen genoten in 1900 nog van 9 uur nachtrust. Tegenwoordig is voor de actieve bevolking maar tijd voor gemiddeld 6,9 uur slaap. Als de economie verder mondialiseert, volstaan drive-in restaurants en nachtwinkels niet. Retailers zullen volgen. Supermarkten openen anno 2015 in de grote steden bijna dag en nacht hun deuren. Openingstijden spelen een prominentere rol in de concurrentiestrijd. Naast de prijsvechters komen de ‘openingstijdvechters’.
Trend 4: hoger opgeleide retailers
De retailsector moet in de storm van trends in 2015 het hoofd koel houden in de 'hoofdkwartieren'. Naast nog meer marketeers en IT-sepcialisten, leveren specifieke retailopleidingen die nu ontstaan over tien jaar "high retail potentials" af. Een grote kans ligt voor retailers bij de herstructurering van de Unilevers en Procter & Gambles van deze wereld. High potentials die de producenten in de komende jaren wegsaneren, kunnen van goudwaarde zijn voor het personeelsgild van winkeletens allerhande.
Reacties 0