De hele week puurt de redactie de onstuitbare trends van de modegrillen. Zo verschijnt een schets van de mondiale retailwereld in 2015. Nederland surft als trendsetter al behoorlijk mee op verscheidene van de geschetste trendgolven. De contouren van 2015 schemeren dan ook al door in pilotwinkels en het discours van trendwatchers.
Trend 3: 24 uur per dag winkelen
Mensen genoten in 1900 nog van 9 uur nachtrust. Tegenwoordig is voor de actieve bevolking maar tijd voor gemiddeld 6,9 uur slaap. Als de economie verder mondialiseert, volstaan drive-in restaurants en nachtwinkels niet. Retailers zullen volgen. Supermarkten openen anno 2015 in de grote steden bijna dag en nacht hun deuren. Openingstijden spelen een prominentere rol in de concurrentiestrijd. Naast de prijsvechters komen de ‘openingstijdvechters’.
Trend 4: hoger opgeleide retailers
De retailsector moet in de storm van trends in 2015 het hoofd koel houden in de 'hoofdkwartieren'. Naast nog meer marketeers en IT-sepcialisten, leveren specifieke retailopleidingen die nu ontstaan over tien jaar "high retail potentials" af. Een grote kans ligt voor retailers bij de herstructurering van de Unilevers en Procter & Gambles van deze wereld. High potentials die de producenten in de komende jaren wegsaneren, kunnen van goudwaarde zijn voor het personeelsgild van winkeletens allerhande.
Retail in 2015: deel 2
Gepubliceerd op 22 augustus 2006 om 00:00
Reacties 0