De kat in de bak aantreffen, is er anno 2006 niet meer bij. Dat gezelschapsdier heeft wel wat beters te doen dan uw restjes opvreten. ‘Pet pampering’ is een nieuwe trend met ingrijpende gevolgen voor de detailhandel. Dierenspeciaalzaken moeten groter worden om de concurrentie van discount en private labels te weerstaan, terwijl ze tegelijkertijd dienen in te spelen op de humanisering van het huisdier.

Een kattenkussen in de vorm van een muis? Bij Ikea zijn sinds twee jaar ook leuke dierendingen te koop. Het is een logische uitbreiding van het assortiment in dit meubelwarenhuis, want als je aanbiedingen voor het hele gezin wilt doen, zijn huisdieren een categorie die niet vergeten mag worden. Alleen in Nederland tellen we al 3,3 miljoen huiskatten en 1,8 miljoen honden in 16,4 miljoen huishoudens. Voeg daarbij nog ontelbare parkieten en goudvissen, marmotten, hamsters en konijnen, alsmede de incidentele huisrat of slang, en het is duidelijk dat dierendingen en -levensmiddelen een miljoenenmarkt is.

Het gehele artikel is te lezen in het septembernummer van RetailTrends, dat morgen (7 september) verschijnt
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via
sales@retailtrends.nl