De spaaractie ‘Duckse Duiten’ van Sanoma Uitgevers, Disney Publishing en Unilever wordt mogelijk een hit bij de jeugd. Klanten van vier Superunie-ketens kunnen de kleurrijke duiten 10 weken lang in een verzamelalbum bijeensparen.

Het nieuwe verzamelobject heeft uiterlijk alles van de flippo, het schijfje dat enkele jaren geleden niet weg te branden was van de schoolpleinen. Maar een spelelement –met de duiten kunnen kinderen in duel gaan- geeft aan de Duiten een extra dimensie.
Sinds vier september zijn de Duckse duiten te vinden in de regionale ketens Codis, Coop, MCD, Poiesz en Poiesz. Radicale nieuwigheid aan de Duck-actie zijn de online mogelijkheden. Met de duiten in de hand kunnen kinderen een online spel spelen op donaldduck.nl. Met het spel zijn prijzen te winnen, zoals een 10-jarig abonnement op het tijdschrift Donald Duck.

De deelnemende supermarkten vertegenwoordigen acht procent marktaandeel. “Ook met andere partijen liepen onderhandelingen”, zegt Suzan Schouten van Disney Tijdschriften. “Maar de supermarkten waarmee we nu samenwerken waren zo enthousiast en wilden niets liever dan met ons in zee gaan.” Natuurlijk begeleiden speciale plafondhangers, banieren, buttons voor het personeel en flyers de actie.

“Unilever sponsort de actie, omdat we steeds zoeken naar toegevoegde activiteiten die producten een nieuwe impuls geven”, aldus Robert Jan Treebus, national accountmanager van de voedingsproducent.