Consument geïrriteerd door gezondheidlabels

De door levensmiddelenfabrikanten op hun product geplaatste gezondheidlabels worden door de consument als irritant betiteld. Een groot deel van de consumenten geeft aan ‘zelf wel te kunnen bepalen wat gezond is’ en vindt de bemoeiingen van de producenten ‘vervelend’.

Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat het gros van de ondervraagden alle claims, kreten en logo’s op verpakkingen maar onoverzichtelijk vindt. Dit onderzoek is gehouden onder 500 Nederlanders van achttien jaar en ouder.

De ondervraagden zeggen een commissie te willen oprichten die bepaalt of een product een claim wel of niet verdient. Zo krijgen alleen producten die daadwerkelijk gezond zijn een claim op de verpakking.

Het meest bekende gezondheidslabel onder de consumenten is het gezonde keuze-klavertje van Albert Heijn. Verder ziet de consument kreten als ‘minder vet’ of ‘vetvrij’ ook als gezondheidlabel.

Een groot deel van de ondervraagden stelt dat de labels wel behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een keuze voor gezond voedsel. Men zou dan graag één centraal label willen zien. De initiatieven van onder meer Albert Heijn en Unilever moeten dan opgeheven worden en daar voor in de plaats moet één centraal logo komen. Dit zodat er helder is wat gezond en ongezond is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!