Supermarktschappen worden gedomineerd door merkwijnen
Gepubliceerd op 10 december 2004 om 00:00
Merkwijnen maken een grote groei door in de supermarkten. Sommige marktvorsers denken dat het schap over vijf jaar gedomineerd wordt door vijf tot tien internationale wijnaanbieders. Wijnproducenten Ernest & Julio Gallo en Jacob`s Creek denken dat deze ontwikkeling gunstig is voor zowel retailer als consument. Wijnmerken komen vaak uit de `nieuwe` wijnlanden als Australie, Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Dat komt volgens Leon Rodenburg, brandmanager Jacob`s Creek bij Pernod-Ricard, grotendeels door het klimaat. `Merkwijnen zijn een veilige keuze voor de consument. Ze zijn over de jaren constanter van smaak. Het weer in Frankrijk en Italie is wisselvalliger en dat maakt dat je minder kunt vertrouwen op smaak.` Volgens Marcel van Dijk, brandmanager bij Ernest & Julio Gallo Winery komt er nog een reden bij om voor `buitenlandse` merkwijnen te kiezen: `In landen als Amerika en Australie is men vanouds veel merkgerichter. Winery`s in de VS hebben een hele marketingafdeling en -strategie. De Fransen hebben het niet zo op merkwijnen.` Daarnaast is de Franse markt veel meer gefragmenteerd. Franse wijnen zijn veelal afkomstig van afzonderlijke chateaus. De Franse wijnetiketten zijn hierdoor veel moeilijker te lezen.
Reacties 0