Heineken kan in Frankrijk niet adverteren zoals het wil. Heineken maakt al tientallen jaren spraakmakende reclames in Nederland maar kan dit instrument nauwelijks inzetten om in Frankrijk zijn bier aan de man te brengen. De Franse wet staat expliciete alcoholreclame niet toe.

"We hadden een campagne bedacht met een bierflesje van Heineken en een kaars erin. Het kaarsvet omarmde het flesje. Dat mag niet want dat suggereert alcohol en seks", verzucht Frans Eusman, algemeen directeur Frankrijk. "Maar het kan nog erger. Onze geplande reclame met een douaneslagboom en een molen daarachter kan volgens een belangengroep niet door de beugel. Waarom? Omdat de molen als symbool voor Nederland mogelijk kan leiden tot een referentie aan een drugsstaat. Dan heb je de combinatie alcohol en drugs".

Eusman denkt echter dat deze reclame uiteindelijk wel wordt goedgekeurd. Volgens de Nederlandse topman van de Franse Heineken-dochter is het niet zozeer de overheid die de brouwers dwarszit, maar zijn het de belangengroepen die lastig kunnen zijn. "Je kunt hier door deze instanties als bedrijf voor de rechter worden gesleept. Maar vervelender nog, ze kunnen ook de betrokken directeuren strafrechtelijk laten vervolgen".