Van kwaliteitsverslechteringen door prijsverlagingen is absoluut geen sprake
Gepubliceerd op 15 december 2004 om 00:00
Het toenemende aandeel eigen merken in de winkels van retailers drukt een zware stempel op de productontwikkeling in de voedingsmiddelenindustrie. Ook Albert Heijn haalt een groot deel van de omzet uit de verkoop van eigen merken. Volgens Simone Hertzberger, hoofd Kwaliteit van Albert Heijn, hebben de eigen merken een omzetaandeel van bijna 50%. De supermarktketen is aanbeland in een jaar waarin je heel duidelijk een toenemende aandacht ziet voor prijzen. `Daarom is het voor ons van levensbelang dat de kwaliteit van onze 4.500 eigenmerkartikelen hartstikke goed is. Dat is ons visitekaartje.` Van kwaliteitsverslechteringen vanwege de prijsverlagingen is volgens Hertzberger absoluut geen sprake. Het eigen merk moet even lekker zijn als het A-merk. Een belangrijke trend is volgens Hertzberger dat gezondheid bij producten een belangrijke rol gaat spelen. In het kader van de problematiek rond obesitas zullen er bijvoorbeeld vaker dan voorheen voor alle bestaande producten alternatieven moeten komen. Een andere trend is dat verpakkingen steeds belangrijker worden. `In de nabije toekomst zie ik mogelijkheden voor biologisch afbreekbare verpakkingen`, aldus Hertzberger.
Reacties 0