Grote buitenlandse winkelketens hebben het moeilijk in Polen
Gepubliceerd op 15 december 2004 om 00:00
Winkelketens die in Polen willen profiteren van economische groei in de toekomst moeten volgens kenners nu al in Polen gevestigd zijn. Vrijwel alle grote winkelketens hebben in de achterliggende tien jaar hyper- of supermarkten geopend in Polen. In Warschau zijn er bijvoorbeeld tien hypermarkten gevestigd. De koopkracht is in Polen vooralsnog echter te klein om voldoende rendement te behalen. De vele retailers nemen het verlies op de koop toe vanwege de gunstige toekomstverwachtingen die ze hebben. In Polen zijn negen van de top-tien retailers afkomstig uit het buitenland. Vooral Duitse en Franse ketens nemen daarbij een vooraanstaande positie in. In 2003 werd slechts eenderde van alle voedingsmiddelen gekocht bij de grote winkelketens. Vooral de geringe koopkracht en de sterke concurrentie maken het voor de retailers erg moeilijk in Polen. Ahold heeft enkele weken geleden bekend gemaakt haar 13 hypermarkten in Polen te verkopen aan Carrefour. Ahold zal zich volledig gaan richten op de 170 full-service Albert supermarkten en 12 compacte hypermarkten van Hypernova. Ander probleem in Polen is dat de prijzen hard stijgen terwijl de lonen achterblijven.
Reacties 0