De Nederlandse detailhandel kijkt reikhalzend uit naar de intocht van Sinterklaas. Uit het derde Sinterklaasonderzoek, uitgevoerd door Q&A Research en Consultancy i.s.m. RetailTrends, blijkt dat 75% van de ondervraagde winkeliers is optimistisch gestemd over de aanstaande verkoopperiode. Dat is 50% meer vergeleken met 2005 en ruim driemaal zoveel als in 2004. Het onderzoek is gehouden onder 118 beslissers in de detailhandelssector.

60% van de winkeliers verwacht dat consumenten dit jaar meer zullen uitgeven met Sinterklaas. Van alle deelnemers verwacht 58% dit jaar meer omzet te realiseren gedurende de Sinterklaas verkopen. 14% van de ondernemers verwacht zelfs een omzetstijging ten opzichte van vorig jaar met meer dan 10%.

Van alle ondervraagden verwacht 26% dat de consument op het laatste moment pas zal gaan winkelen in de hoop kortingen te kunnen bedingen, dit is meer dan een halvering ten opzichte van 2005. Bijna 40% van de ondernemers verwacht dat consumenten dit jaar meer uitgeven omdat Sinterklaas na het weekeinde zit en ze hiermee twee extra koopdagen hebben.