Aldi en Lidl kampen met afnemende klantentrouw
Gepubliceerd op 16 december 2004 om 00:00
De discounters Aldi en Lidl worden geconfronteerd met een afnemende klantentrouw. Slechts 65% van de vaste klanten van Lidl denkt over drie jaar nog steeds klant van deze discounter te zijn. Bij Aldi daalt het percentage vaste klanten naar 79. De gemiddelde klantentrouw aan supermarkten in Nederland is 74%. Om de dalende klantentrouw tegen te gaan breiden de discounters hun assortiment in snel tempo uit. Zo verkoopt Aldi sinds kort tijdschriften (twee pakketten met elk drie titels die bij de kassa worden gepresenteerd) en zijn zowel Aldi als Lidl met de verkoop van vers vlees en eko-seizoensproducten begonnen. Ook hebben de beide Duitse discounters de openingstijden verruimd. Volgens recente cijfers van GfK Klantenservices is de klantentrouw bij Lidl het afgelopen jaar met 6% het hardst gedaald. Bij Aldi was sprake van een daling met 3%. Bij de meeste supermarktketens is de klantentrouw in een jaar tijd juist toegenomen. Zo groeide de klantentrouw bij Albert Heijn met 7%, bij Dirk van den Broek met 6% en bij Jumbo en Edah met 5%.
Reacties 0