MediaMarkt denkt aan shop-in-shops bij supermarkten

MediaMarkt ziet nog volop ruimte voor nieuwe, met name kleinere winkels in Nederland. “De kans is er dat we in 2018 de vijftigste winkeldeur openen, en dat zal niet in het bekende formaat zijn”, zegt ceo Arnold Sporrel tegenover RetailTrends.

MediaMarkt heeft sinds de start in ons land alleen filialen van minstens 2500 vierkante meter geopend. Naar Italiaans voorbeeld overweegt de elektronicaketens nu ook ‘proximity stores’, winkels van zo’n duizend vierkante meter, te openen. “Het zou zomaar kunnen dat wat we in de afgelopen achttien jaar hebben gedaan, vijftig winkels openen, in de komende achttien jaar nog eens gebeurt”, aldus Sporrel. 

Ook shop-in-shops zijn een optie, zegt Sporrel verder. In Rusland en België heeft het die al bij Makro, terwijl MediaMarkt in Hongarije in Tesco-winkels zit. In Nederland ziet de ceo onder meer kansen bij supermarktketens die nu nog geen consumentenelektronica verkopen. “Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van MediaMarkt.” 

MediaMarkt wil in plaats van elektronicaverkoper de ‘de partner en dagelijkse begeleider in het digitale leven van klanten zijn’, zegt topman Pieter Haas van moederbedrijf Ceconomy. Daarin is het concern volgens hem al goed op weg, maar ‘nog lang niet goed genoeg’. “In verschillende landen doen we verschillende dingen goed, nu moeten we alles in alle landen goed doen.”

Op RetailTrends gaan Arnold Sporrel en Pieter Haas uitgebreid in op de stand van zaken en groeikansen van MediaMarkt in Nederland en internationaal.

RetailTrends