Kwantum ziet kansen in de binnenstad

Kwantum ziet kansen in de binnenstad

Kwantum denkt erover om weer winkels te openen in binnensteden. “Binnensteden zijn een groeimarkt voor Kwantum”, vertelde general manager Rob Berns tijdens de nieuwjaarsreceptie van retailplatform VEDIS.

De kansen in de binnenstad worden met name gecreëerd door jongeren, die volgens Berns niet altijd een auto hebben. “Ze gaan niet meer naar de weidegebieden voor spullen.”  Met de huidige winkels in de periferie wordt de stadskern niet meer bediend, zegt Berns tegenover RetailNews. Hij benadrukt dat er nog geen format is ontwikkeld en er nog geen huurcontracten liggen. “Wel heeft het onze aandacht, zoals we ook naar andere innovaties kijken.”

De opening van stadswinkels zou een terugkeer betekenen voor Kwantum in het centrum. Zo’n tien jaar terug werd de laatste winkel in de binnenstad gesloten, zegt Berns. “Dat waren nog echt grote winkels. We zouden nu een nieuw format moeten ontwikkelen, want het speelveld is veranderd.”

Kwantum is niet de eerste retailer uit de periferie, die zijn oog op de binnenstad laat vallen. Zo experimenteren ‘grote’ ketens als IKEA, Decathlon, Gamma en Praxis al met kleinere stadsfilialen in ons land.

Kwantum werd ruim twee jaar terug gekocht door Gilde Equity Management, dat inmiddels ook eigenaar is van Leen Bakker. De omzet van Kwantum lag in 2016 op ruim 225 miljoen euro, zo’n tien procent meer dan een jaar eerder. De winst liep op van 3,2 naar 6,9 miljoen euro. Kwantum telt circa 110 winkels in Nederland en België.

Reacties 1


Seb Seb 1 feb, 10:10

... en dan is nu duidelijk wat er met Xenos Nederland gaat gebeuren. Na de verkoop van de Duitse tak is het voortbestaan van Xenos verloren gegaan. Ik verwacht dat een deel van Xenos wordt verkocht aan Leenbakker / Kwantum en de rest wordt omgebouwd naar BigBazar om de wens van 50 extra winkels voor deze keten te bereiken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!