'Hans Anders, alleen de prijs is anders.' Een leus die bij velen in het geheugen gegrift staat. Maar Hans Anders wil meer dan een prijsvechter zijn. De optiekketen wil meer betekenen voor de klant: de klant verdient ook aandacht en service. En Hans Anders moet weer zichtbaarder zijn. Dat betekent een forse omslag. "Een relaunch", zegt directeur Bart van den Nieuwenhof. "We hebben alles tegen het licht gehouden."
Van den Nieuwenhof (48) kwam vorig jaar september over van La Place, waar hij zes jaar ceo was. Hij besloot eerst een rondje langs de velden te maken. Hij liep stage in winkels van Hans Anders en ging op pad met regiomanagers. En wat hij al snel in de gaten had: "Dat er zelfs in een bedrijf dat bijna veertig jaar bestaat heel veel dingen zijn die beter kunnen." Zoals de interne communicatie, de reclameuitingen op tv, de koffie in de winkels. En weg met die uniformen, waarin medewerkers zich niet prettig blijken te voelen.
Commercials met Plien
Voor commercials werd Plien van Bennekom aangetrokken. Ze speelt het typetje Loes. De boodschap: ze heeft besloten...
'Hans Anders, alleen de prijs is anders.' Een leus die bij velen in het geheugen gegrift staat. Maar Hans Anders wil meer dan een prijsvechter zijn. De optiekketen wil meer betekenen voor de klant: de klant verdient ook aandacht en service. En Hans Anders moet weer zichtbaarder zijn. Dat betekent een forse omslag. "Een relaunch", zegt directeur Bart van den Nieuwenhof. "We hebben alles tegen het licht gehouden."
Van den Nieuwenhof (48) kwam vorig jaar september over van La Place, waar hij zes jaar ceo was. Hij besloot eerst een rondje langs de velden te maken. Hij liep stage in winkels van Hans Anders en ging op pad met regiomanagers. En wat hij al snel in de gaten had: "Dat er zelfs in een bedrijf dat bijna veertig jaar bestaat heel veel dingen zijn die beter kunnen." Zoals de interne communicatie, de reclameuitingen op tv, de koffie in de winkels. En weg met die uniformen, waarin medewerkers zich niet prettig blijken te voelen.
Commercials met Plien
Voor commercials werd Plien van Bennekom aangetrokken. Ze speelt het typetje Loes. De boodschap: ze heeft besloten voor zichzelf te kiezen én voor Hans Anders, waar ze wel aandacht krijgt en waar ze wel wordt 'gezien'. Met deze commercials gaat Hans Anders nog wel een tijdje door, denkt Van den Nieuwenhof.
Aandacht en gezien worden. Oftewel: het is belangrijk om een klant van A tot Z te helpen, maar heb ook oog voor mensen die de zaak binnenkomen. De balans vinden, is volgens Van den Nieuwenhof belangrijk. Maar ook de prijs blijft nadruk krijgen. "Ik geloof heilig in value for money. Maar meer nog in het feit dat je de paradox weet op te rekken. De winnaars van vandaag in retail, maar eigenlijk in het algemeen, zijn de bedrijven die in staat zijn om datgene wat ze bieden tegen een prijs te doen die niemand voor mogelijk houdt. Als de stretch tussen die twee groter wordt, dan is dat volgens mij de basis voor succes."
Zara is voor Van den Nieuwenhof een mooi voorbeeld. "Als je zo high fashion kunt zijn en bij wijze van spreken het koninklijk huis als uithangbord kunt hebben in binnen- en buitenland als het gaat om fashionability en je kunt dat dan doen tegen de affordability van de prijs die je ervoor vraagt, dan heb je een positie gecreëerd die volgens mij echt winnend is." Dat kan Hans Anders ook, is de overtuiging van Van den Nieuwenhof. "We hebben fantastische producten, met een eigen merk en A-merken, en we doen dat tegen een prijs die unbeatable is als het om full-serviceketens gaat."
Met Eyes & More groeien in Duitsland
Hans Anders wil flink groeien, maar dan vooral in Duitsland. In Nederland (ruim 260 winkels) en België (zo'n 130 winkels) is er weinig ruimte over. In Nederland komen er dit jaar nog vier filialen bij, in België zo’n vijftien. Maar over twee à drie jaar loopt Hans Anders daar wel tegen de grenzen aan. De groei moet in Duitsland plaatsvinden, via het vorig jaar overgenomen Eyes & More.
In Duitsland zijn er nu bijna 130 filialen van Eyes & More, dat zich anders dan Hans Anders als modebedrijf in de markt zet, met alleen brillen onder private label. "Aan het eind van het jaar moeten dat er 160 zijn. Dit jaar hebben we een nettogroei van veertig. Eigenlijk staat niets ons in de weg om tussen nu en dertig maanden pakweg honderd winkels geopend te hebben." De nieuwe winkels komen vooral in het zuiden en het oosten van Duitsland.
Zoals bij veel retailers valt het woord omnichannel ook vaak bij Hans Anders, maar bij de verkoop staan fysieke winkels centraal. Contactlenzen worden geregeld via de website besteld, maar brillen niet vaak. Wel ziet Van den Nieuwenhof dat mensen zich online oriënteren en dat er via de site steeds vaker afspraken worden gemaakt. “Online is niet te verwaarlozen. We ontwikkelen het ook verder, we zitten niet stil. Maar het is niet het kanaal dat het meeste genereert.”
Retail ook buiten de stad
Hoe moet het verder met de retail in Nederland? Van den Nieuwenhof, die ook onder meer bij C&A, V&D en Hunkemöller werkte, heeft daar wel ideeën over. Hij ziet dat vooral middelgrote steden het lastig hebben. Het zou hem niet verbazen als steeds meer gemeenten retail buiten het centrum van de stad gaan toestaan en daar is hij een groot voorstander van.
"Ik denk dat er dan heel interessante dingen kunnen gebeuren”, zegt hij. “Er kunnen dan bijvoorbeeld hypermarché-achtige dingen ontstaan. In elk geval een combinatie van food en non-food." Ook online verwacht hij op die laatste terreinen meer samenwerkingsverbanden.
Van den Nieuwenhof: "In Frankrijk en België liggen de voorbeelden voor het oprapen, maar wij hebben hier nog wetgeving die ons ervan weerhoudt. Kijk, de consument vraagt om gemak en die vraag zal blijven."