Whoppah: eersteklas in tweedehands

Een echte ‘Eames by Vitra’-bureaustoel, type EA104. De glooiende kuipstoel van Verner Panton. Of toch liever een strakker model van Philippe Starck? Designliefhebbers watertanden op de Nederlandse marktplaats Whoppah, het tegengeluid op de fastfurniture. “Vroeger werd er veel minder ‘rommel’ gemaakt.”

Een echte ‘Eames by Vitra’-bureaustoel, type EA104. De glooiende kuipstoel van Verner Panton. Of toch liever een strakker model van Philippe Starck? Designliefhebbers watertanden op de Nederlandse marktplaats Whoppah, het tegengeluid op de fastfurnitue. “Vroeger werd er veel minder ‘rommel’ gemaakt.”


Oprichters Thomas Bunnik en Evelien Remmelts bedachten het concept niet alleen vanwege de vraag naar tweedehands-designeritems, maar ook vanuit een duurzaamheidsperspectief. Want ook de markt van fastfurniture blijft groeien. “De omloopsnelheid bij de Leen Bakkers en IKEA’s van deze wereld is zó hoog, terwijl er al zo veel mooie meubels gemaakt zijn en in goede staat verkeren”, stelt Remmelts. “Daarom hoef je helemaal niet steeds iets nieuws te kopen. Sterker nog, je vindt veel echt unieke items als je zoekt naar vintage en tweedehands.” Bunnik en Remmelts ontdekten dat er nog geen geschikte market place bestaat voor tweedehandsdesigneritems. Volgens hen missen bestaande marktplaatsen de luxe uitstraling die past bij de verkoop van dit soort producten. Daarnaast zien ze mogelijkheden op het gebied van innovatie, waarmee de koop- en verkoopervaring wordt versoepeld. Vanuit dat idee ontstond de naam Whoppah.


“Whoppah is voor een breed publiek toegankelijk en bedacht in de zin van: ‘Whoppah, snel geregeld.’ Op Marktplaats scroll je door tientallen pagina’s en advertenties op zoek naar dat ene pareltje. Met Whoppah willen we dat anders doen en in verschillende opzichten de ervaring voor zowel kopers als verkopers verbeteren.” Bijvoorbeeld met de inzet van technologie. Met een visuele zoekfunctie speuren kopers langs het aanbod, terwijl je met augmented reality direct ziet hoe een kunstwerk thuis aan de muur hangt. Daarnaast werkt Whoppah met een koeriersservice: voor 49 euro wordt een meubel bij de verkoper opgehaald en vervolgens direct bij de voordeur van de koper afgeleverd. “Whoppah is ook de tussenliggende partij voor betalingen”, legt Remmelts uit. “Verkopers ontvangen het geld pas als kopers hebben aangegeven dat ze het item in goede staat hebben ontvangen. Zo proberen we bijvoorbeeld fraude te voorkomen en bieden we zekerheid. Als koper krijg je je product, als verkoper je geld.”


Advies op aanvraag
Kopers betalen via de app of website, whoppah.com. De informatie moet zo compleet mogelijk zijn. Prijs natuurlijk, maar ook de staat van het object, de designer en minimaal vijf verschillende foto’s. Aan de hand hiervan verifieert Whoppah de verkoper. En is de vraagprijs wel terecht? Dit beoordeelt Whoppah ook, voor kunst zelfs in samenwerking met een kunstcurator. “Meestal is de prijs in orde, maar in zo’n tien procent van de gevallen niet. Dan adviseren we om de verkoopprijs aan te passen.” Door de groeiende expertise van de oprichters en de samenwerking met experts dient Whoppah dus niet alleen als marktplaats, maar ook als curatieplatform. Gebruikers die de waarde van een product niet goed kunnen inschatten, sturen een foto naar Whoppah en krijgen binnen 24 uur een adviesprijs toegestuurd. “Op onze site staan alleen gecureerde items. We onderscheiden ons met eersteklasspullen en accepteren bijvoorbeeld geen meubels met te veel gebruikssporen. Dat past niet bij wie we willen zijn. We vinden het belangrijk om de kwaliteit te waarborgen en willen geen grote vergaarbak van allerlei meubels en woonaccessoires worden.”


Naast particulieren kunnen ook zakelijke gebruikers – zoals antiekwinkels en kunst- en meubelhandelaren – producten aanbieden. Ook woonwinkels zijn welkom om hun online verkochte retouren en showroommodellen te verkopen. Hoewel een account en advertenties gratis zijn, werkt Whoppah sinds dit jaar met een fee. Vijf procent voor particulieren, maar zakelijke verkopers moesten vanaf het begin al een percentage van vijftien procent over de deal afdragen. Whoppah profileert zich als onlinemarktplaats, maar zijn er ook kansen op fysiek gebied? Ja, stelt Remmelts. “Een tijdje terug stonden we met een stand op de duurzame woonbeurs, waar we een verzameling van allerlei tweedehands-designeritems lieten zien. Die gingen als warme broodjes over de toonbank. Toen beseften we: de hele fysieke experience kan écht van toegevoegde waarde zijn.” Daarom is het idee om later dit jaar een deel van Whoppah’s kantoor in Amsterdam als showroom in te richten, met tweedehandsmeubels en -accessoires van particulieren en vintagehandelaren. “Zo zien mensen wat je allemaal met dit soort items kunt doen. Ook is het een eerste stap om de Whoppah-experience offline te laten zien.”


Grenzeloos
In mei is Whoppah een jaar live in Nederland. In de eerste maanden zat het platform al snel over de vijftigduizend appdownloads en inmiddels wordt er volop gekocht en verkocht, aldus Remmelts. Naast smeulende plannen op het gebied van technologie, fysieke retail en productoptimalisatie wil Whoppah ook verder de grens over. Het platform is sinds september al live in België. “Als market place kun je vrij makkelijk uitrollen, dus daar gaan we dit jaar mee aan de slag. We zoeken nu uit welk land als eerste aan de beurt is.” Wat Remmelts opvalt is de schoonheid van veel producten op Whoppah, en de goede staat waarin ze verkeren. “Tegenwoordig gaan veel mensen naar winkels als Zara Home en IKEA waar ze fastfurniture kopen. Vroeger werd er veel minder ‘rommel’ gemaakt. Mensen kochten meubels van goede kwaliteit en spaarden daar langere tijd voor. Daarom staan bij de generatie vijftigplussers vaak zulke mooie designproducten in huis.” Juist op de Aziatische markt ontbreken dit soort meubels en daarom ziet Whoppah ook daar kansen. De meubelproductie van namaakkoning China is enorm hoog, maar een geschiedenis van vintagemeubels en designeritems kent het land volgens Remmelts niet. “Aziatische landen worden steeds welvarender en er ontstaat meer vraag naar dit soort items. Ook zij willen unieke, eersteklasproducten.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!