Vooruitgang met tech vergt veel geduld. Het is eerder een evolutie dan revolutie

De voorspellingen die je regelmatig om de oren wat betreft nieuwe technologie leiden tot te hoge verwachtingen.

De markt voor virtuele paskamers verdubbelt in de komende vijf jaar, berichtten we onlangs op onze nieuwssite RetailNews op basis van een onderzoek. Die markt bedraagt nu al – aldus de studie van Component – ruim drie miljard dollar en dat wordt straks 6,5 miljard. Tot dat moment had ik me niet eens gerealiseerd dat er zoiets als een virtuele paskamermarkt was – laat staan dat die al miljarden waard was. Een virtuele paskamer is typisch zo’n tool die je weleens voorbij ziet komen in testwinkels, kleinschalige pilots of China (zie de indrukwekkende Burberry-store verderop in dit magazine). Tijdens een middagje shoppen kom je ze nog niet veel tegen.


Wat voor digitale paskamers geldt kun je doorvertalen naar meer technologische innovaties. Denk aan robots in de winkel, VR-brillen en bezorgdrones. Er wordt al jaren mee geëxperimenteerd, zo lang al dat het woord ‘innovatie’ (Van Dale: invoering van iets nieuws) de lading nauwelijks nog dekt. Tot een grootschalige uitrol komt het zelden. Dat zelfscankassa’s en digitale loyaliteitsprogramma’s nu min of meer gemeengoed zijn is al heel wat, terwijl ik soms nog steeds grote retailers spreek die click & collect trots als hun volgende ophanden zijnde ‘innovatie’ aankondigen. Dat veelbelovende techtools het grote publiek maar niet weten te bereiken kan verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is de werkwijze van de makers. Ontwikkelen, testen, falen, verbeteren en weer verder testen is het stramien dat je vaak hoort.


Zo gaat dat bijvoorbeeld ook bij N3XT, de innovatiebroedplaats van MediaMarktSaturn. Een klein eigen team werkt samen met startups aan een hele waaier van innovaties die snel in de praktijk getest kunnen worden. Daarvoor hoeft de tool niet honderd procent perfect te zijn, vertelt managing director Sonja Moosburger in dit nummer. “Zestig, zeventig procent is ook goed.” Die elkaar snel opvolgende pilots, met al even snel wisselende prioriteiten, maken onvermijdelijk dat een groot deel in die testfase strandt. Daarnaast kun je je afvragen waar de consument op zit te wachten. Uit Duits onderzoek van begin dit jaar bleek dat zeventig procent meer technologie in de winkel wil.


Duik je dieper in die studie, dan blijkt dat we daar niet al te futuristische beelden bij moeten hebben. Vooral basale services als wifi en een online voorraadchecker zien de respondenten graag terug. Spannendere tools als een navigatie-app die je naar het juiste product leidt wordt maar door twintig procent genoemd. En op augmented reality-brillen zit slechts elf procent te wachten.


Dit alles betekent niet dat scepsis rondom nieuwe technologie op zijn plaats is. Geduld wel, want technologische vooruitgang is nu eenmaal veel meer een kwestie van evolutie dan revolutie. De voorspellingen die je regelmatig om de oren vliegen zijn daar niet op berekend en dat leidt tot te hoge verwachtingen. De neiging om te voorspellen dat zaken er binnen vijf jaar totaal anders uitzien is groot. Realistischer is het om daar een nulletje achter te plakken. Vergelijk je de supermarkt of de kledingwinkel met tien jaar terug, dan zijn de verschillen subtiel. Zou je er één van 1970 kunnen binnenlopen, dan zal de technologische vooruitgang veel beter waarneembaar zijn.


Albert Heijn introduceerde zijn eerste zelfscanner al ruim dertig jaar geleden en het duurde nog jaren voordat die geperfectioneerd was en branchegenoten volgden. Dan kun je niet verwachten dat in vijf jaar tijd en masse robots door de winkel dansen.


Amnon Vogel
Hoofdredacteur RetailTrends

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!