Wundermart heeft een investeerder in de top nodig. Heeft Michiel Muller nog tijd?

Ik heb respect voor de lange adem van Patrick Dekker en Laurens de Kleine. De jongens van Wundermart (voorheen Retailrookie Jutter Speijs) zijn vast jaloers op de wijze waarop ondernemerscoach en investeerder Michiel Muller twintig jaar geleden met Tango het concept van onbemande tankstations introduceerde. Nu is meer dan de helft van de 4200 tankstations in Nederland onbemand. De gevestigde orde heeft snel geleerd.
 

In foodretail winnen onbemande winkels of een gekoelde automaat door de bank genomen geen populariteitsprijzen. In de markt voor foodservice liggen kansen. Wundermart formuleerde in 2017 de ambitie om in 2022 wereldwijd duizend onbemande foodmarkets te laten draaien op plekken waar het aanbieden van eten en drinken een service is. Een moonshot, die doet denken aan de groeispurt van marktopschudder 2theLoo. Daar horen we nooit meer wat over, maar publieksvriendelijke toiletvoorzieningen zijn dankzij het lef van Eric Treurniet en Almar Holtz wel ingeburgerd.
 

De vraag is of het ook zo’n vaart zal lopen met de acceptatie van onbemande eetwinkels. In China is de aanvankelijke belangstelling bekoeld. Drie jaar geleden pompten investeerders nog honderden miljoenen in de opening van honderden veredelde containers met gezichtsherkenning van Auchan, JD.com en BingoBox. De meeste locaties zijn gesloten en de overblijvers stapten over op zelfscantechnologie. De Chinese consument winkelt toch liever bij conveniencestores.
 

Ook de Nederlander is gesteld op gemakswinkels. Pionier Albert Heijn experimenteerde eind 2019 met een robotversie van AH to go op Schiphol, maar een steriele container is geen serieus alternatief. Auchan Minute en Casino Blackbox zullen net als pick-uppoints niche blijven. Het theater van vers, genieten en lekker eten schreeuwt om verleiding en menselijke interactie. Amazon gebruikt bijvoorbeeld storedesign- en winkelteams bij Amazon Go en Amazon Fresh. Bezos weet dat technologie als enabler zonder context geen verleidelijk alternatief is. Dan kun je net zo goed online boodschappen doen.
 

Natuurlijk biedt de coronacrisis kansen voor slimme food & beverage-concepten in hotels, kantoren en ‘doorstroomlocaties’. Traditionele bedrijfscateraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden. De behoefte bij pandeigenaren en exploitanten blijft om de gasten die nog (op afspraak) komen op alle momenten van de dag te voorzien van goed eten en drinken. Wundermart haalde afgelopen zomer drie miljoen euro aan investeringsgeld op. Afnemers kunnen nu binnen vijf weken zelf winkeltje spelen zonder te hoeven nadenken over het concept, personeel of operationele zaken. Leverancier Lekkerland zorgt dat de gast nooit misgrijpt. Het door kunstmatige intelligentie aangedreven platform van Dekker en De Kleine belooft uitbaters van het supermarktconcept (hotels) en het versconcept (kantoren) inzicht, controle en winst. Na drie jaar staat de teller op 30+-locaties. De ambitie is om met een schakelsnelheid van zes openingen per maand eind dit jaar 85 onbemande winkels in Nederland, België, Frankrijk en Engeland te laten draaien.
 

Los van de software is het idee kopieerbaar. Meinders Catering leurt met een onbemande foodmarket voor bedrijven vanaf 150 medewerkers. Stach Food van Vermaat Groep is al vier jaar actief met foodshops in hotels, waarbij de merkuitstraling garant staat voor lekker, genieten en vers. Wundermart maakt nog geen winst en moet aan de bak met zijn merkverhaal en het design om niet de geschiedenis in te gaan als de gamechanger die de markt rijp heeft gemaakt voor cateraars met meer smoel, geld en slagkracht. Haal een investeerder in de directie. Misschien een belletje wagen naar Michiel Muller?
 

Noot: in de printeditie van het novembernummer is per abuis 2014 genoemd als oprichtingsjaar van Wundermart. Dit is niet juist: het correcte jaartal is, zoals in deze online versie, 2017.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!