Exact een jaar geleden verscheen een speciale luxe-editie van RetailTrends. December was daarvoor de uitgelezen maand, vonden we. Mensen verwennen zichzelf en elkaar in deze periode traditiegetrouw met mooie cadeaus en zetten bijzondere maaltijden op tafel. Een feestmaand dus voor zowel consument als retailer, met steevast topdrukte in de binnensteden en recordomzetten voor winkels in de meeste branches.  


Het contrast met dit jaar kan niet groter zijn. In plaats van de beste omzetmaand van het jaar te beleven, zit het overgrote deel van de sector nu wekenlang op slot. Een unicum in de Nederlandse retailgeschiedenis en een nieuw dieptepunt in deze coronacrisis, die retailers al zoveel klappen gaf. Een situatie ook die we zelfs in dit bizarre jaar tot een paar weken terug nog niet voor mogelijk hielden. Toen we voor deze digitale decembereditie van ons magazine met diverse retailers spraken om terug te blikken op 2020 konden we dan ook niet bevroeden dat het ergste nog moest komen.


De sluiting van de meeste winkels onderstreept nog maar eens dat we dit jaar het liefst zo snel mogelijk vergeten, al zal dat niet meevallen. Hoewel we nu op...